Haastavasti käyttäytyvä lapsi varhaiskasvatuksessa
Oikarinen, Tiina (2019)
Oikarinen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823059
Tiivistelmä
Tiina Oikarinen
Haastavasti käyttäytyvä lapsi varhaiskasvatuksessa – Opas ADHD -lapsen mo-tivointiin ja tunnekasvatukseen Lehtikankaan päiväkodille.
Sivut 32 Liitteet 1
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Varhaiskasvatuksen sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas ADHD –lapsen motivoinnista ja tun-nekasvatuksesta Lehtikankaan päiväkodille. Tavoitteena oli koota oppaaseen käytännön menetelmiä jokapäiväiseen työhön. Tarve oppaan tekemiseen nousi omista havainnoista eri työpaikoissa. Oppaan menetelmät ovat helppoja ja no-peasti käytettävissä jokapäiväisessä työssä. Opinnäytetyö on kehittämispainot-teinen. Opinnäytetyössä kokosin teoriasta toistuvasti nousevia menetelmiä op-paaseen. Oppaan menetelmät rajasin motivointiin ja tunnekasvatukseen. Opin-näytetyön viitekehykseksi valitsin ADHD:n, sen monimuotoisuuden vuoksi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja oppaasta. Teoriaosuudessa käsittelen varhaiskasvatusta. Kuvailen varhaiskasvatusta toimintaympäristönä ja miten laki ohjaa varhaiskasvatusta sekä mitä on ADHD ja miten ADHD –lasta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa.
Jatkotutkimuksissa voisi tehdä vertailevaa tutkimusta erilaisten menetelmien toimivuudesta varhaiskasvatuksessa.
Asiasanat: ADHD, motivointi, tunnekasvatus, varhaiskasvatus
Haastavasti käyttäytyvä lapsi varhaiskasvatuksessa – Opas ADHD -lapsen mo-tivointiin ja tunnekasvatukseen Lehtikankaan päiväkodille.
Sivut 32 Liitteet 1
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Varhaiskasvatuksen sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas ADHD –lapsen motivoinnista ja tun-nekasvatuksesta Lehtikankaan päiväkodille. Tavoitteena oli koota oppaaseen käytännön menetelmiä jokapäiväiseen työhön. Tarve oppaan tekemiseen nousi omista havainnoista eri työpaikoissa. Oppaan menetelmät ovat helppoja ja no-peasti käytettävissä jokapäiväisessä työssä. Opinnäytetyö on kehittämispainot-teinen. Opinnäytetyössä kokosin teoriasta toistuvasti nousevia menetelmiä op-paaseen. Oppaan menetelmät rajasin motivointiin ja tunnekasvatukseen. Opin-näytetyön viitekehykseksi valitsin ADHD:n, sen monimuotoisuuden vuoksi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja oppaasta. Teoriaosuudessa käsittelen varhaiskasvatusta. Kuvailen varhaiskasvatusta toimintaympäristönä ja miten laki ohjaa varhaiskasvatusta sekä mitä on ADHD ja miten ADHD –lasta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa.
Jatkotutkimuksissa voisi tehdä vertailevaa tutkimusta erilaisten menetelmien toimivuudesta varhaiskasvatuksessa.
Asiasanat: ADHD, motivointi, tunnekasvatus, varhaiskasvatus