13–16-vuotiaille tietoa sukupuolielämän aloituksesta : sisällöntuotantoa EDDIS-hankkeen digitaaliselle oppimisalustalle
Pihlman, Olga (2019)
Pihlman, Olga
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424498
Tiivistelmä
Suomessa 14─15-vuotiaista lähes joka viides on ollut yhdynnässä ja 16─17-vuotiaista jo lähes puolet. Varhaisessa iässä, 14-vuotiaana tai alle, aloitettuihin yhdyntöihin liittyy suurentunutta riskiä seksuaaliseen riskikäyttäytymiseen. Nuorena yhdynnät aloittaneilla on useammin enemmän uusia yhdyntäkumppaneita ja ehkäisyä ei ole käytössä yhtä paljon kuin myöhemmin yhdynnät aloittaneilla. Mitä nuorempana nuori on aloittanut yhdynnät, sitä suurempi riski on mielenterveyden häiriöille. Yhteys tunne-elämän ja käyttäytymisen häiriöihin voi syntyä myös siitä, jos nuori aloittaa yhdynnät muusta syystä, kuin omasta halustaan, esimerkiksi kumppanin tai kaveripiirin painostuksesta.
Nuoria puhuttelevia ja heitä kohtaavia uusia keinoja seksuaalikasvatukseen tarvitaan. Seksuaalikasvatuksella tuetaan ja suojellaan lasten ja nuorten seksuaalista kehitystä. Lasten ja nuorten on saatava seksuaalikasvatusta, jotta he voivat toimia vastuullisesti ja oppivat suhtautumaan positiivisesti seksuaalisuuteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa aiheesta sukupuolielämän aloitus selkeää, informatiivista, nuoria kiinnostavaa ja tutkittuun tietoon perustuvaa sisältöä Turun ammattikorkeakoulun käynnissäolevan kansainvälisen EDDIS-hankkeen (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools) verkkoalustalle.
Opinnäytetyön tuotteena syntyi kolme 13─16-vuotiaille nuorille suunnattua sisältökokonaisuutta liittyen sukupuolielämän aloittamiseen. EDDIS-hankkeen verkkoalustalle tarkoitetut sisällöt käsittelevät yhdyntöjen aloituksen ikää ja valmiuksia, itsetyydytystä ja sitä, miten nuori voi keskustella omien vanhempiensa kanssa sukupuolielämän aloitukseen liittyvistä asioista. Tavoitteena oli lisätä 13─16-vuotiaiden nuorten tietoisuutta näistä aiheista sekä tukea nuoren seksuaalista kehitystä, murtaa vääriä luuloja ja antaa neuvoja. In Finland, almost one in five of 14 to 15-year-olds has had sexual intercourse and almost half of 16 to 17-year-olds. Early, at the age of 14 or less, sexual intercourse is associated with an increased risk of sexual risk behavior. Young people who has had sexual intercourse in early age are more likely to have more new intercourse partners and contraceptives are not as effectively used as compared to those who have started sexual intercourse later. The younger you start having sexual intercourse, your risk of mental illness is higher. Connections to emotional and behavioral disorders may also arise if the young person has sexual intercourse for other reasons than their own will, such as pressure from a partner or friends.
New ways of sex education that interests adolescents are needed. Sexual education supports and protects the sexual development of children and adolescents. Children and adolescents must receive sexual education so that they can act responsibly and learn to be positive about sexuality.
The purpose of this thesis was to produce clear, informative, youth-oriented and research-based content on the subject of starting a sex life to the digital platform of Turku University of Applied Sciences' ongoing international EDDIS-project (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools).
The product of this thesis is three sets of content aimed to young people aged 13-16. The subject of contents is starting a sex life. The contents for the EDDIS-projects platform is about the age of starting intercourse, masturbation, and parent–adolescent communication about sexuality. The aim was to raise awareness among young people aged 13-16 about these issues, to support their sexual development, to break false information and to provide advice.
Nuoria puhuttelevia ja heitä kohtaavia uusia keinoja seksuaalikasvatukseen tarvitaan. Seksuaalikasvatuksella tuetaan ja suojellaan lasten ja nuorten seksuaalista kehitystä. Lasten ja nuorten on saatava seksuaalikasvatusta, jotta he voivat toimia vastuullisesti ja oppivat suhtautumaan positiivisesti seksuaalisuuteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa aiheesta sukupuolielämän aloitus selkeää, informatiivista, nuoria kiinnostavaa ja tutkittuun tietoon perustuvaa sisältöä Turun ammattikorkeakoulun käynnissäolevan kansainvälisen EDDIS-hankkeen (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools) verkkoalustalle.
Opinnäytetyön tuotteena syntyi kolme 13─16-vuotiaille nuorille suunnattua sisältökokonaisuutta liittyen sukupuolielämän aloittamiseen. EDDIS-hankkeen verkkoalustalle tarkoitetut sisällöt käsittelevät yhdyntöjen aloituksen ikää ja valmiuksia, itsetyydytystä ja sitä, miten nuori voi keskustella omien vanhempiensa kanssa sukupuolielämän aloitukseen liittyvistä asioista. Tavoitteena oli lisätä 13─16-vuotiaiden nuorten tietoisuutta näistä aiheista sekä tukea nuoren seksuaalista kehitystä, murtaa vääriä luuloja ja antaa neuvoja.
New ways of sex education that interests adolescents are needed. Sexual education supports and protects the sexual development of children and adolescents. Children and adolescents must receive sexual education so that they can act responsibly and learn to be positive about sexuality.
The purpose of this thesis was to produce clear, informative, youth-oriented and research-based content on the subject of starting a sex life to the digital platform of Turku University of Applied Sciences' ongoing international EDDIS-project (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools).
The product of this thesis is three sets of content aimed to young people aged 13-16. The subject of contents is starting a sex life. The contents for the EDDIS-projects platform is about the age of starting intercourse, masturbation, and parent–adolescent communication about sexuality. The aim was to raise awareness among young people aged 13-16 about these issues, to support their sexual development, to break false information and to provide advice.