Esimiehen tuen vaikutus yksilöön tiimissä
Virtanen, Senni (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424521
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli paneutua yksilön tukemiseen tiimissä ja millaiset asiat vaikuttavat yksilön myyntitulosten parantamiseen ja yksilön hyvinvointiin myyntitiimin jäsenenä. Teoriaosuudessa pureudutaan esimiestyöskentelyyn, tiimityöskentelyyn sekä myynnin johtamiseen. Esimiestyössä käydään läpi esimiehen haasteita ja erilaisia johtamistyylejä. Tiimityöskentelyssä siihen, mikä on hyvä tiimi ja millainen on yksilön rooli tiimin sisällä. Myynnin johtamisessa katsotaan yrityksen strategiaan ja myyntituloksiin vaikuttaviin tekijöihin.
Työn on tehty empiirisen tutkimuksen näkökulmaa. Empiirinen tutkimus tarkoittaa käsitteenä kokemusperäistä, havaintoihin perustuvaa, ja mittaamalla selvitettyä tutkimusta. Työn tutkimuksessa tutkittiin myyntitiimiä, jossa työskenteli niin osa-aikaisia kuin kokoaikaisiakin työntekijöitä. Tutkimus tehtiin nimettömänä kyselyn muodossa. Tiimille ei ennen ollut järjestetty kyselyä heidän työhyvinvoinnistaan. Tiimin jäsenet pitivät tutkimuksen tekoa mukavana keinona päästä nimettömästi vastaamaan kysymyksiin koskien työhyvinvointia ja tuen saantia. Tutkimuksessa selvisi, että yksilön hyvinvointiin ja myyntituloksiin vaikutti resursointi sekä tunne oman työn tärkeydestä.
Keskeisin päätelmä tutkimuksesta oli, että esimiehen tuki myyntitiimin jäsenille yksilöinä, vaikka myynnillinen tavoite on kuitenkin yhteinen, on tärkeässä roolissa. Esimiehen tulee olla ajan hermoilla siitä, kuinka tukea kutakin yksilöä työskentelyssään.
Työn on tehty empiirisen tutkimuksen näkökulmaa. Empiirinen tutkimus tarkoittaa käsitteenä kokemusperäistä, havaintoihin perustuvaa, ja mittaamalla selvitettyä tutkimusta. Työn tutkimuksessa tutkittiin myyntitiimiä, jossa työskenteli niin osa-aikaisia kuin kokoaikaisiakin työntekijöitä. Tutkimus tehtiin nimettömänä kyselyn muodossa. Tiimille ei ennen ollut järjestetty kyselyä heidän työhyvinvoinnistaan. Tiimin jäsenet pitivät tutkimuksen tekoa mukavana keinona päästä nimettömästi vastaamaan kysymyksiin koskien työhyvinvointia ja tuen saantia. Tutkimuksessa selvisi, että yksilön hyvinvointiin ja myyntituloksiin vaikutti resursointi sekä tunne oman työn tärkeydestä.
Keskeisin päätelmä tutkimuksesta oli, että esimiehen tuki myyntitiimin jäsenille yksilöinä, vaikka myynnillinen tavoite on kuitenkin yhteinen, on tärkeässä roolissa. Esimiehen tulee olla ajan hermoilla siitä, kuinka tukea kutakin yksilöä työskentelyssään.