Nuori nuorelle -mentorointitoiminta : Helsingin kaupungin lastensuojelun perhehoidossa
Mononen, Malina (2019)
Mononen, Malina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja pilotoida Helsingin kaupungin lastensuojelun perhehoidolle uutta nuorille suunnattua tukimallia, Nuori nuorelle -mentorointitoimintaa. Mentorointitoiminnassa vastikään sijoitetulle yli 13-vuotiaalle nuorelle tarjotaan vertaisuuteen perustuvaa tukea. Vertaisena eli mentorina Nuori nuorelle -mentorointitoiminnassa toimii jo sijoituksen läpikäynyt nuori, joka toimii kokemusasiantuntijana. Pilotoinnin tavoitteena oli selvittää, minkälaisia asioita mentorointitoiminnan toteutuksessa tulee ottaa huomioon.
Teoriana opinnäytetyössä käytettiin lastensuojelulakia, kokemusasiantuntijuuteen ja osallisuuteen liittyviä lähteitä. Mentorointitoiminnan pilotointi tehtiin toiminnallisin menetelmin. Tapasin pilotointiin valikoitunutta nuorta opinnäytetyöprosessin ajan mentorin roolissa. Nuoren kanssa tavattiin kuusi kertaa, ja tapaamiset suunniteltiin nuoren toiveiden mukaan. Tapaamiset kirjattiin opinnäytetyöpäiväkirjaan, ja jokaisen tapaamisen jälkeen pohdittiin ja kirjattiin, miten toiminta palvelisi nuorta parhaiten.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi varhaisen tuen malli Helsingin kaupungin lastensuojelun perhehoitoon sijoitetuille nuorille. Tuloksena syntyi myös materiaaleja, joita voi käyttää tulevaisuudessa tukena Nuori nuorelle -mentorointitoimintaan lähteville mentoreille, sijoitetulle nuorelle sekä sosiaalityönammattilaisille.
Teoriana opinnäytetyössä käytettiin lastensuojelulakia, kokemusasiantuntijuuteen ja osallisuuteen liittyviä lähteitä. Mentorointitoiminnan pilotointi tehtiin toiminnallisin menetelmin. Tapasin pilotointiin valikoitunutta nuorta opinnäytetyöprosessin ajan mentorin roolissa. Nuoren kanssa tavattiin kuusi kertaa, ja tapaamiset suunniteltiin nuoren toiveiden mukaan. Tapaamiset kirjattiin opinnäytetyöpäiväkirjaan, ja jokaisen tapaamisen jälkeen pohdittiin ja kirjattiin, miten toiminta palvelisi nuorta parhaiten.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi varhaisen tuen malli Helsingin kaupungin lastensuojelun perhehoitoon sijoitetuille nuorille. Tuloksena syntyi myös materiaaleja, joita voi käyttää tulevaisuudessa tukena Nuori nuorelle -mentorointitoimintaan lähteville mentoreille, sijoitetulle nuorelle sekä sosiaalityönammattilaisille.