Koulu nuoren itsetunnon tukena : kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä
Heimala, Sara; Hyttinen, Sanni (2019)
Heimala, Sara
Hyttinen, Sanni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923322
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät nuoren itsetuntoa ja kuinka koulussa voidaan sitä tukea. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tietoa, jonka avulla voidaan kehittää koulun toimintamalleja nuoren itsetunnon tukemiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sammonlahden koulun kanssa.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui kahdesta eri osasta: Sammonlahden koulun hyvinvointipäivänä järjestetyistä toimintapisteistä ja sen jälkeen järjestetyistä yksilöhaastatteluista. Opinnäytetyöhön osallistuivat koulun kaikki paikalle päässeet kahdeksasluokkalaiset oppilaat.
Opinnäytetyössä kootun tiedon perusteella oppilaat kokevat saavansa tarpeeksi tukea koulussa, mutta koulun vaikuttamismahdollisuuksia voisi lisätä. Ystävien merkitys koettiin tärkeimmäksi voimavaraksi ja itsetuntoa kohottavaksi tekijäksi oppilaiden keskuudessa. Muita itsetuntoon vaikuttavia tekijöitä ovat ulkonäkö, koulumenestys, vaikuttamismahdollisuudet sekä kouluhenkilökunnan tuki.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kaikessa lasten ja nuorten kanssa toimimisessa. Lisäksi opettajille ja vanhemmille olisi tärkeä tehdä opas nuoren itsetunnosta ja siihen liittyvistä tekijöistä sekä niiden tukemisesta. Ulkomaalaistaustaisten nuorten itsetunnon tutkiminen olisi tärkeää, sillä maahanmuutto on lisääntynyt muun muassa pakolaisuuden myötä. Kouluterveyskyselyt osoittavat, että heillä on suurempi riski sairastua mielenterveyden häiriöihin.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui kahdesta eri osasta: Sammonlahden koulun hyvinvointipäivänä järjestetyistä toimintapisteistä ja sen jälkeen järjestetyistä yksilöhaastatteluista. Opinnäytetyöhön osallistuivat koulun kaikki paikalle päässeet kahdeksasluokkalaiset oppilaat.
Opinnäytetyössä kootun tiedon perusteella oppilaat kokevat saavansa tarpeeksi tukea koulussa, mutta koulun vaikuttamismahdollisuuksia voisi lisätä. Ystävien merkitys koettiin tärkeimmäksi voimavaraksi ja itsetuntoa kohottavaksi tekijäksi oppilaiden keskuudessa. Muita itsetuntoon vaikuttavia tekijöitä ovat ulkonäkö, koulumenestys, vaikuttamismahdollisuudet sekä kouluhenkilökunnan tuki.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kaikessa lasten ja nuorten kanssa toimimisessa. Lisäksi opettajille ja vanhemmille olisi tärkeä tehdä opas nuoren itsetunnosta ja siihen liittyvistä tekijöistä sekä niiden tukemisesta. Ulkomaalaistaustaisten nuorten itsetunnon tutkiminen olisi tärkeää, sillä maahanmuutto on lisääntynyt muun muassa pakolaisuuden myötä. Kouluterveyskyselyt osoittavat, että heillä on suurempi riski sairastua mielenterveyden häiriöihin.