Bensiinimoottorin muuttaminen flexifuel-moottoriksi
Kettunen, Mikko (2019)
Kettunen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324421
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin vanhemman harrasteajoneuvon moottorin päivittämistä taloudellisemmaksi, tehokkaammaksi ja puhtaammaksi. Näiden kolmen tavoitteen toteuttaminen samalla kertaa on haastavaa, eikä ongelmaan ole vain yhtä oikeaa ratkaisua. Asiaan haettiin ratkaisua kaksipolttoainejärjestelmästä, jossa moottori käynnistetään kylmänä bensiinillä, näin saavutetaan parempi käynnistyvyys, pienemmät kylmäkäynnistyspäästöt ja parempi moottorin kestoikä. Moottorin lämmettyä siirrytään etanolipohjaiseen polttoaineeseen, jolla on mahdollisuus saavuttaa puhtaammat päästöt, korkeampi teho ja parempi taloudellisuus. Näiden hyötyjen saavuttaminen edellyttää moottorin hyötysuhteen optimoimista kummallakin polttoaineella ja sen takia moottoriin asennettiin ohjelmoitava moottorinohjaus polttoaineenruiskutuksen ja sytytysennakon säätöä varten, sekä ahdin dynaamisen puristussuhteen säätöä varten.
Kaikki muutokset toteutettiin siten, että ajoneuvo on mahdollista palauttaa täysin alkuperäiskuntoonsa. Muutostöiden tulokset olivat oletusten mukaiset, moottori käy hyvin ja moottorin kaasuun vastaavuus parani selkeästi. Tehoa, kulutusta ja päästöjä ei ole vielä päästy tutkimaan, koska oppilaitoksen tehodynamometri ei ollut opinnäytetyön aikaan käytössä
Kaikki muutokset toteutettiin siten, että ajoneuvo on mahdollista palauttaa täysin alkuperäiskuntoonsa. Muutostöiden tulokset olivat oletusten mukaiset, moottori käy hyvin ja moottorin kaasuun vastaavuus parani selkeästi. Tehoa, kulutusta ja päästöjä ei ole vielä päästy tutkimaan, koska oppilaitoksen tehodynamometri ei ollut opinnäytetyön aikaan käytössä