Interaktiivinen audiovisuaalinen installaatio
Lehto, Miikka (2019)
Lehto, Miikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324341
Tiivistelmä
Insinöörityö käsittelee tietokoneella toteutettavan interaktiivisen audiovisuaalisen teoksen luomiseen käytettäviä metodeja ja teknologioita. Työn tavoitteena oli luoda interaktiivinen audiovisuaalinen installaatio ja selvittää hyödynnettävien teknologioiden toimivuutta osana teosta.
Työssä kartoitettiin audiovisuaalisia teoksia ja niistä löytyviä ominaisuuksia ja vertailtiin ilmaisten ja maksullisten ohjelmistojen tarjoamia mahdollisuuksia. Lisäksi selvitettiin erilaisten antureiden roolia teoksen ja käyttäjän välisessä vuorovaikutuksessa.
Installaatio toteutettiin käyttämällä kolmea eri anturityyppiä, Arduino-mikroprosessorilautaa ja Pure Data -ohjelmointia. Anturit liitettiin Arduino-lautaan, josta niiden antamat arvot välitettiin tietokoneelle Pure Data -ohjelmistolle. Pure Datassa antureiden arvoja käyttämällä luotiin reagoivaa ääntä ja grafiikkaa takaisin käyttäjälle.
Insinöörityön lopputuloksena oli antureilla ohjattava audiovisuaalinen installaatiokokonaisuus, jonka grafiikka projisoitiin näyttelytilassa valkokankaalle. Installaatio oli esillä kahdessa taidetapahtumassa, jossa yleisö pääsi kokeilemaan sitä. Yleisön antaman palautteen perusteella todettiin, että teos oli uudenlainen ja kiehtova. Anturit ohjaimina mahdollistivat mieleenpainuvan kokemuksen monelle installaatiota kokeilleelle. Etäisyysanturit nousivat esiin installaation kiinnostavimpana aspektina, joten niihin tullaan keskittymään tarkemmin työn mahdollisessa jatkokehityksessä. This thesis comprises methods and technologies regarding the creation of an interactive audiovisual installation. The goal of this final year project was to create such an installation and to find out the effectiveness of the technologies used in its creation.
Similar audiovisual works were researched in order to find out suitable technical aspects for the project. The possibilities provided by free and paid software were compared as well. In addition, the roles of various sensors in the interaction between the installation and the user were discussed.
The installation was realised using three types of sensors, an Arduino microcontroller board and Pure Data programming. The sensors were attached to the Arduino and from there the values given by the sensors were transmitted to a computer running Pure Data software. In Pure Data, the sensor values were used in creating sound and graphics as a reaction back to the user.
The result of the project was a sensor-controlled audiovisual installation whose graphics were projected on a screen in the exhibition space. The installation was on display in two different art events where audiences got to try it out. Based on feedback from the audience, the installation was novel and intriguing. Sensors as control methods provided a memorable experience to many who interacted with the work. Distance sensors stood out as the most interesting aspect of the installation and thus they will be focused on should the project be developed further.
Työssä kartoitettiin audiovisuaalisia teoksia ja niistä löytyviä ominaisuuksia ja vertailtiin ilmaisten ja maksullisten ohjelmistojen tarjoamia mahdollisuuksia. Lisäksi selvitettiin erilaisten antureiden roolia teoksen ja käyttäjän välisessä vuorovaikutuksessa.
Installaatio toteutettiin käyttämällä kolmea eri anturityyppiä, Arduino-mikroprosessorilautaa ja Pure Data -ohjelmointia. Anturit liitettiin Arduino-lautaan, josta niiden antamat arvot välitettiin tietokoneelle Pure Data -ohjelmistolle. Pure Datassa antureiden arvoja käyttämällä luotiin reagoivaa ääntä ja grafiikkaa takaisin käyttäjälle.
Insinöörityön lopputuloksena oli antureilla ohjattava audiovisuaalinen installaatiokokonaisuus, jonka grafiikka projisoitiin näyttelytilassa valkokankaalle. Installaatio oli esillä kahdessa taidetapahtumassa, jossa yleisö pääsi kokeilemaan sitä. Yleisön antaman palautteen perusteella todettiin, että teos oli uudenlainen ja kiehtova. Anturit ohjaimina mahdollistivat mieleenpainuvan kokemuksen monelle installaatiota kokeilleelle. Etäisyysanturit nousivat esiin installaation kiinnostavimpana aspektina, joten niihin tullaan keskittymään tarkemmin työn mahdollisessa jatkokehityksessä.
Similar audiovisual works were researched in order to find out suitable technical aspects for the project. The possibilities provided by free and paid software were compared as well. In addition, the roles of various sensors in the interaction between the installation and the user were discussed.
The installation was realised using three types of sensors, an Arduino microcontroller board and Pure Data programming. The sensors were attached to the Arduino and from there the values given by the sensors were transmitted to a computer running Pure Data software. In Pure Data, the sensor values were used in creating sound and graphics as a reaction back to the user.
The result of the project was a sensor-controlled audiovisual installation whose graphics were projected on a screen in the exhibition space. The installation was on display in two different art events where audiences got to try it out. Based on feedback from the audience, the installation was novel and intriguing. Sensors as control methods provided a memorable experience to many who interacted with the work. Distance sensors stood out as the most interesting aspect of the installation and thus they will be focused on should the project be developed further.