Lasten kielen kehityksen tukeminen : materiaalipaketti varhaiskasvatushenkilöstön pedagogisen toiminnan kehittämiseksi
Karhunen, Krista; Mattila, Mea (2019)
Karhunen, Krista
Mattila, Mea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324350
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli luoda käytännöllinen ja helppokäyttöinen materiaalipaketti lasten kielen kehityksen tukemiseksi. Tavoitteena oli kehittää varhaiskasvattajien pedagogista osaamista, jotta he kykenisivät tukemaan paremmin lasten kielellisten taitojen kehitystä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä marraskuun 2018 ja marraskuun 2019 välisenä aikana Varsinais-Suomessa sijaitsevalle kunnalliselle päiväkodille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kielen perusluonteesta, kielellisten taitojen kehityksestä, pedagogisesta havainnoinnista, sekä vuorovaikutuksen ja oppimisympäristön merkityksestä kielen kehitykselle. Kehittämismenetelminä käytettiin Webropol-kyselyä, teemahaastatteluja, kokeilevaa toimintaa sekä dialogista vuorovaikutusta. Kaikissa kehittämismenetelmissä hyödynnettiin edellä mainittuun teoreettiseen viitekehykseen sisältyvää teoriaperustaa.
Kehittämismenetelmistä saadut tulokset osoittivat toimeksiantajatahon varhaiskasvatushenkilöstön olevan ammattitaitoista ja ajan tasalla kielen kehitykseen liittyen. Tulosten avulla koottiin tuotos, Kielijumppaa-materiaalipaketti, joka on suunnattu käytettäväksi 1–5-vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukemiseen. Materiaalipaketti sisältää kielen kehityksen havainnointilomakkeita, suun motoriikkaa kehittäviä harjoituksia, kirjallisuuslistauksia, vinkkejä ja ohjeistuksia, sekä valmiita hyödynnettävissä olevia materiaaleja. Materiaalipaketin loppuun on sijoitettu myös tyhjiä sivuja lisäideoiden keräämistä varten. Tuotos löytyy sähköisenä versiona ja on vapaasti kaikkien käytettävissä.
Kehittämistyöstä syntynyttä tuotosta koskeva kokeileva toiminta sijoittui syksylle 2019, ja tuotoksen toimivuutta arvioivat ensisijaisesti toimeksiantajatahon varhaiskasvatushenkilöstö. Palaute Kielijumppaa-materiaalipaketista oli kokonaisuudessaan positiivinen. Materiaalipaketti koettiin laajaksi, monipuoliseksi ja käytännönläheiseksi, sekä vastaavan alkuperäisiin kehitystarpeisiin. Kehittämismenetelmien myötä esille nousseet varhaiskasvatushenkilöstön näkemykset saivat tukea opinnäytetyöhön kootusta teoriaperustasta, mikä vahvistaa toimeksiantajatahon varhaiskasvattajien olevan ammattitaitoisia ja ajan tasalla kielen kehitykseen sekä sen tukemiseen liittyen. The task for this thesis was to compile a practical, user-friendly and easy-to-use tool to support children’s language development. The aim of the development activity was to improve the pedagogical competence of the early childhood educators so that they could support children’s language development better. This thesis was carried out between November 2018 and November 2019, and the development work was carried out for a municipal kindergarten in Southwest Finland.
The theoretical framework of the thesis discusses the development of language skills, pedagogical observation and the role of interaction and learning environment in supporting language development. The development methods included Webropol survey, theme interviews, piloting and dialogic interaction. The theoretical framework was used in all the development methods.
From the use of the development methods, we were able to state that the early childhood educators are skilled and up to date regarding the language development. From the results, a practical tool called Kielijumppaa was created. It is directed to use to support the language development of children from age 1 to 5. The tool includes a set of materials to observe language development, to improve the motor functions of mouth but also lists of literature, tips and guides, and exercises to use in various activities. At the end of the tool, there are also blank pages to be used as extra space for collecting more ideas. The tool can be found as an electrical form and is free to use by everybody.
The piloting of the tool, created as result of the development methods, took place in Autumn 2019. The tool’s functionality was tested by the kindergarten employees of the client. The feedback was altogether positive. The tool was found to be extensive, diverse and practical, but also to meet the original needs of the client. The opinions and views of the kindergarten employees, that surfaced from the use of the development methods, were supported by the used theory base of the thesis. That gives a good impression of the expertise of the employees, but also points out them to be up to speed about the issue of children’s language development and the support.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kielen perusluonteesta, kielellisten taitojen kehityksestä, pedagogisesta havainnoinnista, sekä vuorovaikutuksen ja oppimisympäristön merkityksestä kielen kehitykselle. Kehittämismenetelminä käytettiin Webropol-kyselyä, teemahaastatteluja, kokeilevaa toimintaa sekä dialogista vuorovaikutusta. Kaikissa kehittämismenetelmissä hyödynnettiin edellä mainittuun teoreettiseen viitekehykseen sisältyvää teoriaperustaa.
Kehittämismenetelmistä saadut tulokset osoittivat toimeksiantajatahon varhaiskasvatushenkilöstön olevan ammattitaitoista ja ajan tasalla kielen kehitykseen liittyen. Tulosten avulla koottiin tuotos, Kielijumppaa-materiaalipaketti, joka on suunnattu käytettäväksi 1–5-vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukemiseen. Materiaalipaketti sisältää kielen kehityksen havainnointilomakkeita, suun motoriikkaa kehittäviä harjoituksia, kirjallisuuslistauksia, vinkkejä ja ohjeistuksia, sekä valmiita hyödynnettävissä olevia materiaaleja. Materiaalipaketin loppuun on sijoitettu myös tyhjiä sivuja lisäideoiden keräämistä varten. Tuotos löytyy sähköisenä versiona ja on vapaasti kaikkien käytettävissä.
Kehittämistyöstä syntynyttä tuotosta koskeva kokeileva toiminta sijoittui syksylle 2019, ja tuotoksen toimivuutta arvioivat ensisijaisesti toimeksiantajatahon varhaiskasvatushenkilöstö. Palaute Kielijumppaa-materiaalipaketista oli kokonaisuudessaan positiivinen. Materiaalipaketti koettiin laajaksi, monipuoliseksi ja käytännönläheiseksi, sekä vastaavan alkuperäisiin kehitystarpeisiin. Kehittämismenetelmien myötä esille nousseet varhaiskasvatushenkilöstön näkemykset saivat tukea opinnäytetyöhön kootusta teoriaperustasta, mikä vahvistaa toimeksiantajatahon varhaiskasvattajien olevan ammattitaitoisia ja ajan tasalla kielen kehitykseen sekä sen tukemiseen liittyen.
The theoretical framework of the thesis discusses the development of language skills, pedagogical observation and the role of interaction and learning environment in supporting language development. The development methods included Webropol survey, theme interviews, piloting and dialogic interaction. The theoretical framework was used in all the development methods.
From the use of the development methods, we were able to state that the early childhood educators are skilled and up to date regarding the language development. From the results, a practical tool called Kielijumppaa was created. It is directed to use to support the language development of children from age 1 to 5. The tool includes a set of materials to observe language development, to improve the motor functions of mouth but also lists of literature, tips and guides, and exercises to use in various activities. At the end of the tool, there are also blank pages to be used as extra space for collecting more ideas. The tool can be found as an electrical form and is free to use by everybody.
The piloting of the tool, created as result of the development methods, took place in Autumn 2019. The tool’s functionality was tested by the kindergarten employees of the client. The feedback was altogether positive. The tool was found to be extensive, diverse and practical, but also to meet the original needs of the client. The opinions and views of the kindergarten employees, that surfaced from the use of the development methods, were supported by the used theory base of the thesis. That gives a good impression of the expertise of the employees, but also points out them to be up to speed about the issue of children’s language development and the support.