Tekstipohjaisen nettimoninpelin pohjan toteuttaminen SignalR Core -kirjastolla
Alajoki, Aleksi (2019)
Alajoki, Aleksi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324225
Tiivistelmä
Työn motivoivana tekijänä toimi henkilökohtainen mielenkiintoni useaa yhtäaikaista käyttäjää tukeviin reaaliaikaisiin verkkosovelluksiin. Ulkopuolista toimeksiantajaa ei ollut. Työn tavoitteena oli SignalR Core -kirjaston soveltaminen tekstipohjaisen verkkomoninpelin toteutuksessa. Suurin osa tietoperustasta muodostui Nick Yeen MMORPG-pelaajien motivaatiotutkimuksesta, SignalR Core -kirjaston kehittäjän, Microsoftin, virallisesta dokumentaatiosta sekä omista kokemuksistani ja tiedoistani. Ohjelmointiin sekä ohjelman testaamiseen käytettiin Microsoftin Visual Studio Code -ohjelmaa ja .NET Core SDK:ta (software development kit). Työn tuloksena syntynyt pelin prototyyppi antoi kuvan, että tekstipohjaisen verkkomoninpelin toteutus SignalR Core -kirjastolla on mahdollista. SignalR Core mahdollistaa palvelimeen yhdistämisen ja komentojen lähettämisen käyttäjän selaimella JavaScript-koodin avulla ja palvelimella toimiva C#-koodi voidaan ohjelmoida palvelemaan Nick Yeen tunnistamien pelaajamotivaatioiden tuomia odotuksia. Pelin prototyyppi vaatii jatkokehitystä erityisesti sovellusarkkitehtuurin hiomisen, peliominaisuuksien kehittämisen, mahdollisten turvariskien paikkaamisen ja tuotantoympäristössä testaamisen muodossa, jotta saataisiin tarkempi kuva SignalR Core -pohjaisen verkkomoninpelin heikkouksista ja vahvuuksista.