Moniammatilliset auttajat- Järvenpään Matala-palvelu sosiaaliohjaajien kokemana
Dönsberg, Julia; Tanskanen, Sanna (2019)
Dönsberg, Julia
Tanskanen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322055
Tiivistelmä
Järvenpään uudessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa toimivassa matalan kynnyksen palvelu Matalassa tarjotaan moniammatillista apua, tukea ja hoitoa muun muassa arkea kuormittaviin elämän vaiheisiin, asumisen ja talouden vaikeuksiin ja päihde- ja mielenterveysongelmiin. Samalla vastaanotolla asiakkaalla on mahdollisuus tavata psykiatrinen sairaanhoitaja, koulutettu kokemusasiantuntija ja sosiaaliohjaaja.
Työn tarkoituksena oli tutkia Matalan tarjoamaa palvelua yhden toimintaan osallistuvan ammattiryhmän näkökulman kautta. Tarkasteltavana olivat Järvenpään aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajien kokemukset ja näkemykset palvelun toiminnasta. Työn teoreettinen tausta rakentuu moniammatillisuuden, matalan kynnyksen palveluiden ja sosiaali- ja terveydenhuollon integraation ympärille. Työn ydinkäsitteitä ovat monialaisuus, sosiaaliohjaus ja palveluohjaus. Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa sosiaaliohjaajien puolistrukturoidulla ryhmähaastattelulla saatu tutkimuksen aineisto on analysoitu yhdistäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä sekä teoriaohjaavaa analyysiä. Ryhmähaastatteluun osallistui viisi sosiaaliohjaajaa.
Matalan onnistumisiksi kerrottiin palvelun ajanvarauksettomuus, asiakkaan sujuva asianhoito ja kokonaistilanteen parantunut hahmottuminen, parempi tiedon kulku eri organisaatioiden välillä, sekä syventynyt yhteistyö aikuissosiaalityön ja terveydenhuollon (mielenterveys- ja päihdepalvelujen) välillä. Sen koettiin vähentävän myös asiakkaan lähettämistä eri palvelusta toiseen. Matalan haasteina nähtiin ajoittain asiakasmäärästä johtuva kiire, eri organisaatioiden työkulttuurien eroavaisuudet, työntekijöiden vaihtuvuus ja yhteisen sopimisen puute tai sopimusten yksipuolinen muuttaminen. Moniammatillisessa tiimissä toimiessa tietosuojakysymykset olivat herättäneet epävarmuutta. Tilat kaipaavat haastateltavien mukaan kehittämistä. Matalan myös koettiin toimivan mielenterveys- ja päihdepalveluja paikkaavana palveluna.
Moniammatillinen yhteistyö Matalassa näyttäytyy toimivana, ja palvelusta hyötyvät sekä asiakkaat, että työntekijät omassa työssään. Matala myös toimii kynnystä madaltavana siltana aikuissosiaalityöhön. Järvenpään mielenterveys- ja päihdepalvelut tarvitsisivat kuitenkin lisäpanostuksia resursseihin, jotta näihin palveluihin kiinteästi liittyvässä Matalassa voidaan säilyttää korkea palvelutaso ja palvelu säilyy alkuperäisen toiminta-ajatuksen mukaisena.
Asiasanat: Matala -palvelu, moniammatillisuus, sosiaaliohjaajat
Työn tarkoituksena oli tutkia Matalan tarjoamaa palvelua yhden toimintaan osallistuvan ammattiryhmän näkökulman kautta. Tarkasteltavana olivat Järvenpään aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajien kokemukset ja näkemykset palvelun toiminnasta. Työn teoreettinen tausta rakentuu moniammatillisuuden, matalan kynnyksen palveluiden ja sosiaali- ja terveydenhuollon integraation ympärille. Työn ydinkäsitteitä ovat monialaisuus, sosiaaliohjaus ja palveluohjaus. Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa sosiaaliohjaajien puolistrukturoidulla ryhmähaastattelulla saatu tutkimuksen aineisto on analysoitu yhdistäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä sekä teoriaohjaavaa analyysiä. Ryhmähaastatteluun osallistui viisi sosiaaliohjaajaa.
Matalan onnistumisiksi kerrottiin palvelun ajanvarauksettomuus, asiakkaan sujuva asianhoito ja kokonaistilanteen parantunut hahmottuminen, parempi tiedon kulku eri organisaatioiden välillä, sekä syventynyt yhteistyö aikuissosiaalityön ja terveydenhuollon (mielenterveys- ja päihdepalvelujen) välillä. Sen koettiin vähentävän myös asiakkaan lähettämistä eri palvelusta toiseen. Matalan haasteina nähtiin ajoittain asiakasmäärästä johtuva kiire, eri organisaatioiden työkulttuurien eroavaisuudet, työntekijöiden vaihtuvuus ja yhteisen sopimisen puute tai sopimusten yksipuolinen muuttaminen. Moniammatillisessa tiimissä toimiessa tietosuojakysymykset olivat herättäneet epävarmuutta. Tilat kaipaavat haastateltavien mukaan kehittämistä. Matalan myös koettiin toimivan mielenterveys- ja päihdepalveluja paikkaavana palveluna.
Moniammatillinen yhteistyö Matalassa näyttäytyy toimivana, ja palvelusta hyötyvät sekä asiakkaat, että työntekijät omassa työssään. Matala myös toimii kynnystä madaltavana siltana aikuissosiaalityöhön. Järvenpään mielenterveys- ja päihdepalvelut tarvitsisivat kuitenkin lisäpanostuksia resursseihin, jotta näihin palveluihin kiinteästi liittyvässä Matalassa voidaan säilyttää korkea palvelutaso ja palvelu säilyy alkuperäisen toiminta-ajatuksen mukaisena.
Asiasanat: Matala -palvelu, moniammatillisuus, sosiaaliohjaajat