Digital Innovation Labs – Building up enterprise digital competencies
Aronen, Susanna (2019)
Aronen, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823291
Tiivistelmä
Digitalisoituminen ja sen tuomat haasteet ovat kasvava ongelma yrityksille ja niiden työntekijöille. Kehittyvä teknologia ja uudet työskentelytavat tarvitsevat uusia digitaalisia kompetensseja, joita yritysten ja niiden työntekijöiden pitää kehittää pysyäkseen mukana kilpailussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten yritykset voivat käyttää digitaalisia innovaatiolaboratorioita omien digitaalisten kompetenssiensa kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa miten digitaalisten innovaatiolaboratorioiden käyttö edistää digitaalisten kompetenssien kehittämistä ja mille digitaalisten kompetenssien osa-alueille osaamista tarvitaan. Opinnäytetyö laadittiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä käytettiin induktiivisen päättelyn logiikkaa, joka on laadullisen tutkimuksen lähestymistapa. Käytettyjä menetelmiä olivat teoreettiset kirjallisuuskatsaukset, haastattelut ja löydösten korrelaatioiden analyysi.
Opinnäytetyö selvitti digitaalisten innovaatiolaboratorioiden käytön kehittävän digitaalisia kompetensseja, joita digitaalisten innovaatiolaboratorioita käyttävät yritykset tarvitsevat selviytyäkseen digitaalisen muutoksen aiheuttamista haasteista. Erityyppisillä digitaalisilla innovaatiolaboratorioilla on yhteisiä ominaisuuksia, jotka auttavat digitaalisten kompetenssien kehittämisessä. Yksi tärkeä löydös oli, että nämä ominaisuudet erottavat digitaaliset innovaatiolaboratoriot perinteisistä yritysten tutkimus- ja tuotekehitysosastoista.
Yhteenvetona voidaan todeta, että digitaalisen innovaatiolaboratorion käyttö kehittää digitaalisia kompetensseja ja uusia toimintatapoja, mutta niiden sisällyttäminen yrityksen liiketoimintamalleihin on haasteellista. Menestyvän yrityksen on kuitenkin sopeuduttava digitalisoituvan maailman tuomiin vaatimuksiin.
Opinnäytetyö selvitti digitaalisten innovaatiolaboratorioiden käytön kehittävän digitaalisia kompetensseja, joita digitaalisten innovaatiolaboratorioita käyttävät yritykset tarvitsevat selviytyäkseen digitaalisen muutoksen aiheuttamista haasteista. Erityyppisillä digitaalisilla innovaatiolaboratorioilla on yhteisiä ominaisuuksia, jotka auttavat digitaalisten kompetenssien kehittämisessä. Yksi tärkeä löydös oli, että nämä ominaisuudet erottavat digitaaliset innovaatiolaboratoriot perinteisistä yritysten tutkimus- ja tuotekehitysosastoista.
Yhteenvetona voidaan todeta, että digitaalisen innovaatiolaboratorion käyttö kehittää digitaalisia kompetensseja ja uusia toimintatapoja, mutta niiden sisällyttäminen yrityksen liiketoimintamalleihin on haasteellista. Menestyvän yrityksen on kuitenkin sopeuduttava digitalisoituvan maailman tuomiin vaatimuksiin.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Capturing retail customers' attention with Digital Signageguides for designing the Digital Signage advertising content and locating digital displays in retail environment /
Välipakka, Hannele. (Jyväskylän ammattikorkeakouluJAMK University of Applied Sciences, 01.11.2008)Opinnäytetyön toimeksiantaja on slovenialainen yritys Nevron d.o.o., joka on erikoistunut interaktiivisiin TV-ratkaisuihin sekä verkko-oppimiseen. Yritys on kehittänyt Digital Signage - teknologiaan perustuvaan Nevron ... -
Digital marketing in the hospitality industry : what influence does digital platform economy have on the booking rates of the hotel industry
Griesmayr, Carla (2019)The purpose of this thesis is to analyze the influence of the platform economy on the booking rates of hotels. This thesis concentrates on two platforms important for the hotel business, the Online Travel Agencies (OTA) ... -
Digital marketing plan for a Finnish startup company with a limited budget: Case: PrimerDigital Oy
Radchenko, Andrei (2019)Throughout the last decade, globalization and digitalization have changed the world of business dramatically. As a result, the glories days of word-of-mouth and cold calling have gone completely. Although nowadays companies ...