CP-vammaisen lapsen toimintakyvyn arviointi: Toimintaterapian arviointimittareiden siltaaminen ICF-viitekehykseen
Veijonsuo, Loviisa; Thure, Meri-Tuulia (2019)
Veijonsuo, Loviisa
Thure, Meri-Tuulia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223983
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin valtakunnallisten CP-vammaisia koskevien suosituksien toteutumista CP-vammaisten lasten toimintakyvyn arvioinnissa. Tavoitteena oli analysoida arviointimittareiden mittaamia päällekkäisyyksiä sekä tarkastella, tarvitaanko Valteri-koulu Ruskiksen nykyisiin arviointikäytäntöihin lisää arviointimittareita, tai pitäisikö niistä poistaa jokin arviointimittari.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin ICF-siltaamista (International Classification of Functioning, Disability and Health) jonka tavoitteena oli saada selville, mitä toimintakyvyn osa-alueita arviointimittarit mittaavat ja löytää arviointimittarien otsikoille niitä vastaavat ICF-koodit. Opinnäytetyö toteutettiin Valteri-koulu Ruskiksen toimeksiannosta. Valteri-koulu tarjoaa oppimisympäristön lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat erityistä tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin, sekä mahdollistaa oppilaille oppimista tukevaa kuntoutusta koulupäivän aikana. Yhteistyökumppani toivoi opinnäytetyöltä perusteltua tietopohjaa päätökselle arviointimittarien valinnassa.
Opinnäytetyöhön valittiin viisi toimintaterapeuttien käyttämää arviointimittaria: AHA, Beery VMI, BOT-2, COPM ja Yläraajojen passiiviset liikeradat. Arviointimittarit sillattiin ICF-koodistoon sisällönanalyysin menetelmin. Valittuja koodeja tarkasteltiin ICF-luokituksen avulla ja tuloksia havainnollistettiin taulukoilla ja diagrammeilla.
ICF-siltaamisen tulokset olivat odotetut. Tuloksista ilmeni arviointimittarien mittaavan yläraajapainotteisesti hieno- ja karkeamotorisia toimintoja (käsittelyä, kantamista, liikuttamista), erityisiä mielentoimintoja, nivel- ja luutoimintoja sekä ADL-toimintoja (päivittäin toistuvia toimintoja).
Johtopäätöksenä todettiin, että arviointimittarit mittaavat pääosin biomekaanisia toimintoja ja vain hieman sosiaalisia suhteita, elämänlaatua ja osallistumista. Arviointiprosessiin suositeltiin lisänä elämänlaatua mittaavaa arviointimittaria (KINDL-R lasten ja nuorten elämänlaatumittari). Nykyisellään CP-hankkeessa esitetyt suositukset toteutuvat, mutta arviointiprosessiin ehdotetaan parannuksia. Toimintakyvyn arvioinnissa haastavaa on se, ettei arviointimittareita ole käännetty suomen kielelle. Jatkossa toivotaan arviointimittarien siltaamistyön jatkuvan moniammatillisen ICF-kielen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin ICF-siltaamista (International Classification of Functioning, Disability and Health) jonka tavoitteena oli saada selville, mitä toimintakyvyn osa-alueita arviointimittarit mittaavat ja löytää arviointimittarien otsikoille niitä vastaavat ICF-koodit. Opinnäytetyö toteutettiin Valteri-koulu Ruskiksen toimeksiannosta. Valteri-koulu tarjoaa oppimisympäristön lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat erityistä tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin, sekä mahdollistaa oppilaille oppimista tukevaa kuntoutusta koulupäivän aikana. Yhteistyökumppani toivoi opinnäytetyöltä perusteltua tietopohjaa päätökselle arviointimittarien valinnassa.
Opinnäytetyöhön valittiin viisi toimintaterapeuttien käyttämää arviointimittaria: AHA, Beery VMI, BOT-2, COPM ja Yläraajojen passiiviset liikeradat. Arviointimittarit sillattiin ICF-koodistoon sisällönanalyysin menetelmin. Valittuja koodeja tarkasteltiin ICF-luokituksen avulla ja tuloksia havainnollistettiin taulukoilla ja diagrammeilla.
ICF-siltaamisen tulokset olivat odotetut. Tuloksista ilmeni arviointimittarien mittaavan yläraajapainotteisesti hieno- ja karkeamotorisia toimintoja (käsittelyä, kantamista, liikuttamista), erityisiä mielentoimintoja, nivel- ja luutoimintoja sekä ADL-toimintoja (päivittäin toistuvia toimintoja).
Johtopäätöksenä todettiin, että arviointimittarit mittaavat pääosin biomekaanisia toimintoja ja vain hieman sosiaalisia suhteita, elämänlaatua ja osallistumista. Arviointiprosessiin suositeltiin lisänä elämänlaatua mittaavaa arviointimittaria (KINDL-R lasten ja nuorten elämänlaatumittari). Nykyisellään CP-hankkeessa esitetyt suositukset toteutuvat, mutta arviointiprosessiin ehdotetaan parannuksia. Toimintakyvyn arvioinnissa haastavaa on se, ettei arviointimittareita ole käännetty suomen kielelle. Jatkossa toivotaan arviointimittarien siltaamistyön jatkuvan moniammatillisen ICF-kielen kehittämiseksi.