Markkinointisuunnitelma HELO-kiukaille Case: Sähköpartio Oy
Puurtinen, Erika (2011)
Puurtinen, Erika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102262670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102262670
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma Sähköpartio Oy:n HELO-kiukaille. Aihe vaikutti hyödylliseltä, sillä yrityksessä ei ole tehty HELO-kiukaista kirjallista markkinointisuunnitelmaa. Sähköpartion päätoimialana ovat sähköurakointityöt, mutta aihe päätettiin rajata nimenomaan Sähköpartion uusimpaan tuote- ja palvelukokonaisuuteen eli HELO-kiukaisiin. Työn tarkoituksena oli saada tehtyä Sähköpartion kannalta tehokas markkinointisuunnitelma, ja koska HELO-kiukaiden myynti on tällä hetkellä enemmän kausiluonteista, on markkinoinnin päätavoitteena kiukaiden myynnin tasoittuminen vuositasolla sekä myynnin kasvu. Yrityksen asiakaskunta voi myös kasvaa uusien asiakkaiden tavoittelemisen myötä sekä yritys saa lisää tunnettuutta sen lähialueilla.
Markkinointisuunnitelma on rakennettu opinnäytetyössä käsiteltävän markkinoinnin teorian pohjalta eli siinä on keskitytty ainoastaan Sähköpartion kannalta oleellisiin ja tärkeisiin markkinoinnin menetelmiin. Aluksi on perehdytty markkinointiin ja siitä syvennytty kuluttajamarkkinointiin sekä markkinointiviestintään. Lisäksi kilpailu sekä siihen liittyvä kilpailuetu ja markkinoinnin kilpailukeinot on selvitetty työssä. Loput teoriaosuudesta olen ottanut seitsenkohtaisesta markkinointisuunnitelman teosta, johon sisältyvät nykytila, jota on tarkasteltu SWOT-analyysin avulla, segmentointi, jossa syvennytään myös kuluttajiin, markkinoinnin tavoitteet ja suunnittelu, markkinointitoimenpiteet eli tässä tapauksessa mm. suoramarkkinointi sekä aikataulutus, vastuujako, budjetti ja seuranta.
HELO-kiukaille suunniteltu markkinointi on suunnattu ainoastaan kuluttaja-asiakkaille, sekä uusille potentiaalisille että nykyisille. Markkinoinnissa päädyttiin suoramainontaan, joka tapahtuu postitse. Kohderyhmäksi valittiin kotitaloudet, joilla on sauna. Kotitaloudet valittiin postinumeroiden mukaan eli mainonta on osoitteetonta. Esite toimitetaan myös Sähköpartion nykyisille potentiaalisille asiakkaille. Tämän lisäksi tehosteena julkaistaan pieni ilmoitus HELO-kiukaista ilmaisjakelulehteen, joka tavoittaa alueita laajemmin. Myös yrityshakemistoihin lisätään hakusanoja Sähköpartion löytämiseksi.
Markkinointisuunnitelma on rakennettu opinnäytetyössä käsiteltävän markkinoinnin teorian pohjalta eli siinä on keskitytty ainoastaan Sähköpartion kannalta oleellisiin ja tärkeisiin markkinoinnin menetelmiin. Aluksi on perehdytty markkinointiin ja siitä syvennytty kuluttajamarkkinointiin sekä markkinointiviestintään. Lisäksi kilpailu sekä siihen liittyvä kilpailuetu ja markkinoinnin kilpailukeinot on selvitetty työssä. Loput teoriaosuudesta olen ottanut seitsenkohtaisesta markkinointisuunnitelman teosta, johon sisältyvät nykytila, jota on tarkasteltu SWOT-analyysin avulla, segmentointi, jossa syvennytään myös kuluttajiin, markkinoinnin tavoitteet ja suunnittelu, markkinointitoimenpiteet eli tässä tapauksessa mm. suoramarkkinointi sekä aikataulutus, vastuujako, budjetti ja seuranta.
HELO-kiukaille suunniteltu markkinointi on suunnattu ainoastaan kuluttaja-asiakkaille, sekä uusille potentiaalisille että nykyisille. Markkinoinnissa päädyttiin suoramainontaan, joka tapahtuu postitse. Kohderyhmäksi valittiin kotitaloudet, joilla on sauna. Kotitaloudet valittiin postinumeroiden mukaan eli mainonta on osoitteetonta. Esite toimitetaan myös Sähköpartion nykyisille potentiaalisille asiakkaille. Tämän lisäksi tehosteena julkaistaan pieni ilmoitus HELO-kiukaista ilmaisjakelulehteen, joka tavoittaa alueita laajemmin. Myös yrityshakemistoihin lisätään hakusanoja Sähköpartion löytämiseksi.