Aasialaisen pikaruokaravintolan liiketoimintasuunnitelma
Maghsoud, Ali; Lager, Mia (2019)
Lataukset:
Maghsoud, Ali
Lager, Mia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223862
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on saanut alkunsa innostuksestamme yrittämiseen. Meillä on ollut monta vuotta haaveena perustaa oma ravintola ja olemme kypsytelleet erilaisia ideoita mielissämme pidemmän aikaa. Haluamme perustaa uudentyyppisen pikaruokaravintolan Helsinkiin. Ravintolamme tulee tarjoamaan aasialaista pikaruokaa pienellä twistillä, ja suurin osa liikevaihdosta tulee koostumaan noutoruuasta. Ravintolassamme voi syödä halutessaan paikan päällä. Asiakas valikoi itse täytteet herkulliseen nuudeliannokseensa monipuolisesta täytevalikoimastamme. Aasialainen ruoka pienellä twistillä tarkoittaa, että asiakas saa itse päättää täytteet omien mieltymystensä mukaan ja saa ruuasta juuri sen tyylisen kuin haluaa. Työmme on produktityyppinen ja itse liiketoimintasuunnitelma löytyy liitteistä. Liiketoimintasuunnitelmassa on käyty kattavasti yritysideamme ja yrityksen keskeisiä toimintoja lävitse. Opinnäytetyön liitteenä on laskelmia ja muuta oleellista lisätietoa.
Tietoperustan punainen lanka oli käydä yrittämisen keskeisiä toimintoja lävitse ja selvittää, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon ravintolaa perustaessa. Tietoperustan tarkoitus oli helpottaa liiketoimintasuunnitelman tekoa. Selvitimme tietoperustassa, mitä eri yritysmuotoja Suomessa on mahdollista perustaa, mitä rahoitusvaihtoehtoja löytyy ja tutkimme yrittäjän henkilökuvaa sekä toimivan yritysidean tärkeyttä. Suomessa on lukuisia lakiasioita ja säädöksiä, joita tulee noudattaa ravintola-alalla. Markkinointi tulee suunnitella tarkasti uutta yritystä perustaessa. Pureuduimme opinnäytetyössä sosiaalisen median voimaan yritysmarkkinoinnissa. Tutustuimme tarkemmin Suomen pikaruokaravintola-alaan ja sen historiaan. Tutkimme lisäksi tulevaisuuden ruokatrendejä, jotta osasimme peilata niitä tarkemmin yritysideaamme. Haastattelimme pikaruokaravintolan yrittäjää, jotta saimme työhön erilaista näkökulmaa. Opinnäytetyöhön lisäsimme prosessin kuvauksen ja pohdinnan, missä tarkastelimme kriittisesti omaa toimintaamme sekä kirjallista tuotostamme. Prosessin kuvaus kertoo, miten liiketoimintasuunnitelma tehtiin. Pohdinnassa arvioimme opinnäytetyön kokonaisuuden onnistumista ja yhteistyön sujuvuutta.
Opinnäytetyön lopputuotoksena oli toimiva liiketoimintasuunnitelma aasialaisen pikaruokaravintolan perustamiseksi Helsinkiin. Tietoperustan asiatiedoilla lähdimme rakentamaan käytännönläheistä liiketoimintasuunnitelmaa. Käytännönläheisyys näkyy liiketoimintasuunnitelmassa siten, että se on helposti ymmärrettävä ja esittää yritysideamme ytimekkäästi. Opinnäytetyöstä ja liiketoimintasuunnitelmasta saatavien havainnointien perusteella tämän tyyppiselle ravintolalle tulee olemaan Helsingin ydinkeskustassa kysyntää. Tätä väitettä tukivat työssä esitetyt tulevaisuuden ruokatrendit, Helsingin väestöpohja ja erilaiset tilastot. Lisäksi teimme tuotekehitystä 9.11.2019 ja pääsimme testaamaan tuotteitamme positiivisin lopputuloksin. Huomionarvoista on, että ennustavien laskelmien mukaan tulemme saamaan ravintolan kannattavaksi ajan myötä. Seuraava vaihe on alkaa toteuttaa yritystaipalettamme liiketoimintasuunnitelman mukaisesti ja perustaa yritys.
Tietoperustan punainen lanka oli käydä yrittämisen keskeisiä toimintoja lävitse ja selvittää, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon ravintolaa perustaessa. Tietoperustan tarkoitus oli helpottaa liiketoimintasuunnitelman tekoa. Selvitimme tietoperustassa, mitä eri yritysmuotoja Suomessa on mahdollista perustaa, mitä rahoitusvaihtoehtoja löytyy ja tutkimme yrittäjän henkilökuvaa sekä toimivan yritysidean tärkeyttä. Suomessa on lukuisia lakiasioita ja säädöksiä, joita tulee noudattaa ravintola-alalla. Markkinointi tulee suunnitella tarkasti uutta yritystä perustaessa. Pureuduimme opinnäytetyössä sosiaalisen median voimaan yritysmarkkinoinnissa. Tutustuimme tarkemmin Suomen pikaruokaravintola-alaan ja sen historiaan. Tutkimme lisäksi tulevaisuuden ruokatrendejä, jotta osasimme peilata niitä tarkemmin yritysideaamme. Haastattelimme pikaruokaravintolan yrittäjää, jotta saimme työhön erilaista näkökulmaa. Opinnäytetyöhön lisäsimme prosessin kuvauksen ja pohdinnan, missä tarkastelimme kriittisesti omaa toimintaamme sekä kirjallista tuotostamme. Prosessin kuvaus kertoo, miten liiketoimintasuunnitelma tehtiin. Pohdinnassa arvioimme opinnäytetyön kokonaisuuden onnistumista ja yhteistyön sujuvuutta.
Opinnäytetyön lopputuotoksena oli toimiva liiketoimintasuunnitelma aasialaisen pikaruokaravintolan perustamiseksi Helsinkiin. Tietoperustan asiatiedoilla lähdimme rakentamaan käytännönläheistä liiketoimintasuunnitelmaa. Käytännönläheisyys näkyy liiketoimintasuunnitelmassa siten, että se on helposti ymmärrettävä ja esittää yritysideamme ytimekkäästi. Opinnäytetyöstä ja liiketoimintasuunnitelmasta saatavien havainnointien perusteella tämän tyyppiselle ravintolalle tulee olemaan Helsingin ydinkeskustassa kysyntää. Tätä väitettä tukivat työssä esitetyt tulevaisuuden ruokatrendit, Helsingin väestöpohja ja erilaiset tilastot. Lisäksi teimme tuotekehitystä 9.11.2019 ja pääsimme testaamaan tuotteitamme positiivisin lopputuloksin. Huomionarvoista on, että ennustavien laskelmien mukaan tulemme saamaan ravintolan kannattavaksi ajan myötä. Seuraava vaihe on alkaa toteuttaa yritystaipalettamme liiketoimintasuunnitelman mukaisesti ja perustaa yritys.