Tulevaisuuden trendi: B2B vaikuttajamarkkinointi
Ilola, Peppi (2019)
Ilola, Peppi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123718
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää B2B vaikuttajamarkkinointia ilmiönä Suomessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin vaikuttajamarkkinointia yleisesti, kuinka B2B yritykset hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia ja mitkä ovat sen keskeiset trendit ja tulevaisuuden näkymät. Tutkimuksessa haastateltiin alan asiantuntijoita, jotka jakoivat omia kokemuksiaan ja näkemyksiään aiheesta.
Työn tietoperustassa avataan vaikuttajamarkkinointia käsitteenä sekä vertaillaan B2C ja B2B vaikuttajamarkkinointia keskenään. Lisäksi avataan B2B vaikuttajamarkkinointia käsitteenä ja tuodaan esille myös muutama esimerkki B2B vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä niin Suomessa kuin ulkomailla.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin neljää aiheen asiantuntijaa alan toimistoista tai B2B alan yrityksistä. Haastattelut toteutettiin loka-marraskuussa ja tulokset analysoitiin marraskuun aikana.
Tutkimustuloksena selvisi, että B2B vaikuttajamarkkinointi tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Keskeisiä trendejä ovat podcastit, webinaarit ja ajatusjohtajuus. Yhä useampi B2B yritys suunnittelee vaikuttajamarkkinointia osaksi markkinointistrategiaansa.
Työn tietoperustassa avataan vaikuttajamarkkinointia käsitteenä sekä vertaillaan B2C ja B2B vaikuttajamarkkinointia keskenään. Lisäksi avataan B2B vaikuttajamarkkinointia käsitteenä ja tuodaan esille myös muutama esimerkki B2B vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä niin Suomessa kuin ulkomailla.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin neljää aiheen asiantuntijaa alan toimistoista tai B2B alan yrityksistä. Haastattelut toteutettiin loka-marraskuussa ja tulokset analysoitiin marraskuun aikana.
Tutkimustuloksena selvisi, että B2B vaikuttajamarkkinointi tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Keskeisiä trendejä ovat podcastit, webinaarit ja ajatusjohtajuus. Yhä useampi B2B yritys suunnittelee vaikuttajamarkkinointia osaksi markkinointistrategiaansa.