Företagsvärdering ur en praktisk synvinkel - Case: Företag X
Manelius, Jessica (2019)
Manelius, Jessica
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823220
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen arvonmääritystä. Vuoteen 2023 mennessä 43 000 yritystä suomessa tulevat vaihtamaan omistajia, joko myynnin tai sukupolven vaihdoksen seurauksena. Kaikki nämä tapaukset vaativat arvonmäärityksen.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää mitkä analyysejä ovat välttämättömät ennen arvonmääritystä ja kuinka tämä on käytännössä laadittu. Työ myös käsittelee yleisimpiä arviointimalleja ja miten niitä käytetään arvonmäärityksessä.
Teoreettinen osa on tehty kirjallisuustutkimuksena ja käsittelee niitä analyysejä, sekä due diligenceä, jotka pitää tehdä ennen arvonmääritystä. Tämä osa käsittelee myös kolmea tavallisinta arviointimallia; markkina-arvo, tuottoarvo sekä nettovarallisuus-arvo.
Empiirinen osa luotiin tapaustutkimuksen avulla missä Yritys X, joka on tällä hetkellä myynnissä oleva yritys, arvioitiin. Tulokset kaikista arviointimalleista ovat siten verrattavissa keskenään ja pyyntihintaan. Keskustellaan myös mikä näistä arvoista voisi olla lähimpänä yrityksen realistista arvoa.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää mitkä analyysejä ovat välttämättömät ennen arvonmääritystä ja kuinka tämä on käytännössä laadittu. Työ myös käsittelee yleisimpiä arviointimalleja ja miten niitä käytetään arvonmäärityksessä.
Teoreettinen osa on tehty kirjallisuustutkimuksena ja käsittelee niitä analyysejä, sekä due diligenceä, jotka pitää tehdä ennen arvonmääritystä. Tämä osa käsittelee myös kolmea tavallisinta arviointimallia; markkina-arvo, tuottoarvo sekä nettovarallisuus-arvo.
Empiirinen osa luotiin tapaustutkimuksen avulla missä Yritys X, joka on tällä hetkellä myynnissä oleva yritys, arvioitiin. Tulokset kaikista arviointimalleista ovat siten verrattavissa keskenään ja pyyntihintaan. Keskustellaan myös mikä näistä arvoista voisi olla lähimpänä yrityksen realistista arvoa.