Muodin stailauspalveluiden digitalisoitumisen vaikutus milleniaalien ostokäyttäytymiseen
Paatela, Inca (2019)
Paatela, Inca
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ydinaihe käsittelee muodin stailauspalveluiden digitalisoimista ja milleniaalien ostokäyttäytymistä verkkoympäristössä. Tutkimus pyrkii selvittämään sen, mitä muutoksia stailistin ammatinkuvaan on tulossa, kun tekoälyä aletaan hyödyntämään stailauspalvelujen tuottamisessa. Tutkimus kerää tietoa Inca Paatela Personal Stylist -yrityksen käyttöön. Tässä tutkimuksessa käsiteltäviä aihealueita ovat mobiilisovellukset ja niiden kasvumahdollisuudet muotialalla sekä sosiaalisen median kautta tapahtuva vaikuttajamarkkinointi. Tämä tutkimus nostaa esille pikamuodin ja sen synnyttämät massiiviset ilmastopäästöt. Tutkimus pohtii myös sitä, miten stailauspalvelut voivat nyt ja tulevaisuudessa vaikuttaa milleniaalien kulutustottumuksiin ja kuinka tekstiilien kierrättämistä tulisi edistää Suomessa ja ulkomailla? Aihetta lähestytään tulevaisuuden tutkimuksen keinoin, joista on valittu seuraavat menetelmät: FSSF -menetelmä (Future Signals Sense-making Framework), SWOT -analyysi, PESTE -analyysi. Näitä täydennetään ammattilaisille suunnatuilla teemahaastatteluilla ja ennakoimalla digitalisaation synnyttämiä ilmiöitä.
Tutkimuksen keskeisen tarkastelun kohteena on milleniaalisukupolvi. Heidän ostomotiivejaan kuluttaa pikamuotia analysoidaan laaja-alaisesti. Merkittävää on selvittää miten milleniaalit hyödyntävät valta-asemaansa luksusmarkkinoilla sekä pystytäänkö digitaalisilla stailauspalveluilla synnyttämään merkittävää lisäarvoa milleniaalikuluttajille? Tutkimuksessa etsitään vastausta siihen, miten tietoisuus tekstiilien kierrättämisestä saataisiin leviämään? Opinnäytetyö tulee antamaan yrityksen käyttöön tulevaisuutta ennakoivaa tietoa muotialan kasvusuunnasta. Kerätyn tutkimustiedon avulla yrityksellä on edellytykset kehittää stailauspalveluita palvelemaan entistä laajempaa asiakaskuntaa. Tutkimuksen tarkoitus on tehdä tunnetuksi stailistin työnkuvaa Suomessa ja raottaa tekoälyn tuomia mahdollisuuksia, jotta uusia muotialan ja tekstiiliteollisuuden innovaatioita voisi tulevaisuudessa syntyä entistä enemmän Suomeen.
Tutkimuksen keskeisen tarkastelun kohteena on milleniaalisukupolvi. Heidän ostomotiivejaan kuluttaa pikamuotia analysoidaan laaja-alaisesti. Merkittävää on selvittää miten milleniaalit hyödyntävät valta-asemaansa luksusmarkkinoilla sekä pystytäänkö digitaalisilla stailauspalveluilla synnyttämään merkittävää lisäarvoa milleniaalikuluttajille? Tutkimuksessa etsitään vastausta siihen, miten tietoisuus tekstiilien kierrättämisestä saataisiin leviämään? Opinnäytetyö tulee antamaan yrityksen käyttöön tulevaisuutta ennakoivaa tietoa muotialan kasvusuunnasta. Kerätyn tutkimustiedon avulla yrityksellä on edellytykset kehittää stailauspalveluita palvelemaan entistä laajempaa asiakaskuntaa. Tutkimuksen tarkoitus on tehdä tunnetuksi stailistin työnkuvaa Suomessa ja raottaa tekoälyn tuomia mahdollisuuksia, jotta uusia muotialan ja tekstiiliteollisuuden innovaatioita voisi tulevaisuudessa syntyä entistä enemmän Suomeen.