Julkisten digikoulutus- ja digineuvontapalveluiden saavutettavuuden arvioinnin ohjelmateoria
Kallio, Helmi (2019)
Kallio, Helmi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923368
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Aspa-säätiön Digi haltuun! -hankkeeseen. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui ohjelmateoria julkisten digikoulutus- ja digineuvontapalveluiden saavutettavuuden arviointimenetelmää varten. Opinnäytetyön tavoitteena oli: 1) selvittää, mikä on julkisten digikoulutus- ja digineuvontapalveluiden saavutettavuus käyttäjäkokemusten ja asiantuntijoiden näkökulmasta tällä hetkellä 2) selvittää, mitä sen odotetaan olevan tulevaisuudessa 3) selvittää, kuinka voidaan tehdä julkisista digikoulutus- ja digineuvontapalveluista saavutettavampia. Tältä pohjalta laadittiin tiedollinen perusta sille, mitä tulisi sisällyttää julkisten digikoulutuspalveluiden käyttäjien sekä alan asiantuntijoiden mukaan digikoulutus- ja digineuvontapalveluiden saavutettavuuden arviointimenetelmään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee julkisten digikoulutus- ja digineuvontapalveluiden vastuuta tarjota yhdenvertaista palvelua saavutettavasti. Saavutettavuutta käsitellään lakien ja säädösten, ihmis- ja perusoikeuksien, yhteiskuntavastuun sekä psykologisten perustarpeiden näkökulmista. Siinä huomioitiin niin psyykkinen, fyysinen kuin sosiaalinen saavutettavuus. Opinnäytetyö on arviointitutkimuksen osa ja se toteutettiin yhteiskehittämällä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja yhteiskehittämispajoilla. Aineisto analysoitiin temaattista analyysiä soveltaen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan julkisten digikoulutus- ja -neuvontapalveluiden saavutettavuutta tulisi kehittää. Digikoulutuspalveluiden saavutettavuudessa olisi keskityttävä erityisesti markkinoinnin ja opetusmateriaalien sisältöihin, selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. Digikoulutuspalveluiden ilmoittautumisprosessilla ja digikurssilla vallitsevalla ilmapiirillä on saavutettavuuden kannalta merkitystä. Tulosten mukaan digitaitoja opastavien henkilöiden tietoutta erilaisuudesta tulisi lisätä esimerkiksi erilaisuutta kohtaamalla ja koulutuksilla. Tällä tavoin voidaan vaikuttaa myönteisesti julkisia digikoulutus- ja digineuvontapalveluita tarjoavien organisaatioiden arvoihin sekä henkilökunnan erilaisiin asenteisiin. This thesis was implemented by the Digi haltuun! Project of the Aspa Foundation. As a result of the thesis, a program theory for the accessibility assessment method of public digital education and helpdesk services was completed. The aim of this thesis was to: 1) Find out how accessible public digital education and digital support are in terms of user experience as well as from the point of view of experts in the field. 2) Find out what it is expected to be like in the future. 3) Find out how to make public digital education services and digital support more accessible. On this basis, the study was undertaken to find out what should be included in the method of assessing the accessibility of public digital education services and digital support, according to users and experts in the digital education field.
The theoretical framework of this thesis is to deal with the responsibility of public digital education and digital support services to provide equitable services in an accessible way. Accessibility is discussed from the perspective of laws and regulations, human and fundamental rights, social responsibility and basic psychological needs. Both mental, physical and social accessibility are taken into account. The thesis is part of an evaluation research and it was carried out through co-development. The material was collected through theme interviews and co-development workshops. The material was analyzed using thematic analysis.
According to the results of the thesis, the accessibility of public digital education and digital support services should be improved. The accessibility of digital education services should focus in particular on the content, clarity and understandability of marketing and educational materials. The enrollment process of digital education services and the prevailing atmosphere of the digital course are important for accessibility. According to the results, digital educators should be educated on the various disabilities that could prove to be a barrier to the accessibility of these services, which would give them the needed insight required to implement new and improved processes and in doing so positively influence the values and attitudes of the staff and the organizations themselves that provide public digital education services and digital support.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee julkisten digikoulutus- ja digineuvontapalveluiden vastuuta tarjota yhdenvertaista palvelua saavutettavasti. Saavutettavuutta käsitellään lakien ja säädösten, ihmis- ja perusoikeuksien, yhteiskuntavastuun sekä psykologisten perustarpeiden näkökulmista. Siinä huomioitiin niin psyykkinen, fyysinen kuin sosiaalinen saavutettavuus. Opinnäytetyö on arviointitutkimuksen osa ja se toteutettiin yhteiskehittämällä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja yhteiskehittämispajoilla. Aineisto analysoitiin temaattista analyysiä soveltaen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan julkisten digikoulutus- ja -neuvontapalveluiden saavutettavuutta tulisi kehittää. Digikoulutuspalveluiden saavutettavuudessa olisi keskityttävä erityisesti markkinoinnin ja opetusmateriaalien sisältöihin, selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. Digikoulutuspalveluiden ilmoittautumisprosessilla ja digikurssilla vallitsevalla ilmapiirillä on saavutettavuuden kannalta merkitystä. Tulosten mukaan digitaitoja opastavien henkilöiden tietoutta erilaisuudesta tulisi lisätä esimerkiksi erilaisuutta kohtaamalla ja koulutuksilla. Tällä tavoin voidaan vaikuttaa myönteisesti julkisia digikoulutus- ja digineuvontapalveluita tarjoavien organisaatioiden arvoihin sekä henkilökunnan erilaisiin asenteisiin.
The theoretical framework of this thesis is to deal with the responsibility of public digital education and digital support services to provide equitable services in an accessible way. Accessibility is discussed from the perspective of laws and regulations, human and fundamental rights, social responsibility and basic psychological needs. Both mental, physical and social accessibility are taken into account. The thesis is part of an evaluation research and it was carried out through co-development. The material was collected through theme interviews and co-development workshops. The material was analyzed using thematic analysis.
According to the results of the thesis, the accessibility of public digital education and digital support services should be improved. The accessibility of digital education services should focus in particular on the content, clarity and understandability of marketing and educational materials. The enrollment process of digital education services and the prevailing atmosphere of the digital course are important for accessibility. According to the results, digital educators should be educated on the various disabilities that could prove to be a barrier to the accessibility of these services, which would give them the needed insight required to implement new and improved processes and in doing so positively influence the values and attitudes of the staff and the organizations themselves that provide public digital education services and digital support.