Kotihoidossa työskentelevien hoitajien näkemykset Etähoiva- ja teknologiayksikkö Severin teknologisista ratkaisuista
Leskinen, Jessica (2019)
Leskinen, Jessica
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia näkemyksiä Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymän kotihoidossa työskentelevillä hoitajilla on teknologisista ratkaisuista ja niiden käytöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, mitä voitaisiin hyödyntää jatkossa teknologisten palveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi strukturoituja väittämiä ja muutaman avoimen kysymyksen eri aihealueista. Lomake lähetettiin kaikille Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymän kotihoidossa työskenteleville hoitajille palveluesimiesten välityksellä syksyllä 2019. Vastauslomakkeita palautui 44 kappaletta. Tulosten perusteella hoitajien suhtautuminen teknologisia laitteita kohtaan oli pääosin myönteistä ja laitteet koettiin hyödyllisinä. Enemmistö vastanneista kuvasi teknologisten ratkaisujen käyttöä pääosin helppona, mielekkäänä ja voisi suositella laitteiden käyttöä ikääntyneille. Suurin osa vastanneista koki laitteiden vähentävän suunniteltujen kotikäyntien määriä, mikä on tärkeä asia tulevaisuuden hoitotyötä ajatellen väestön ikääntymisen vuoksi. Laitteiden teknisten vikojen koettiin kuitenkin aiheuttavan turhia lisäkäyntejä, joihin kuluu turhaa aikaa. Hieman yli puolet vastaajista koki saaneensa perehdytyksen osittain riittämättömäksi, ja enemmistö vastaajista halusikin kehittää osaamistaan laitteiden käytössä. Taustamuuttujilla ei ollut vaikutusta hoitajien näkemyksiin.
Tulosten perusteella hoitajien riittävään perehdytykseen ja teknisten vikojen vähentämiseen tulisi panostaa teknologisten palveluiden kehittämisessä. Opinnäytetyön tulokset ovat kuitenkin sattumanvaraisia vähäisten vastausmäärien takia. Laajemmat tutkimukset ovat tarpeen, jotta saataisiin tarkempaa tietoa hoitajien näkemyksistä ja suhtautumisista teknologisiin palveluihin. The purpose of this thesis was to find out what kind of views nurses, who were working in home care of Päijät-Häme Social and Health Care Group, had about technological solutions and their use. The aim of the thesis was to produce information that could be used in the future development of technological services.
Quantitative method was applied in this thesis using an electronic questionnaire. The questionnaire form contained structured statements and a few open questions on various topics. The form was sent to all nurses who were working in home care through the service supervisors. The survey was conducted in the autumn of 2019. Only 44 questionnaires were returned. Based on the results, nurses’ attitudes towards technological services were mainly positive and useful. Most of the respondents described the use of technological solutions as easy, meaningful and could recommend the use of solutions to elderly people. Most of the respondents felt that the technological solution will reduce the number of planned home care visits, which is very important for future home care because of the aging population. However, the technical problems were considered causing unnecessary additional home care visits, which would take more time. Slightly more than half of the respondents felt that their familiarization was partially inadequate, and the majority of respondents wanted to improve their skills in using technological solutions. Background variables had no effect on nurses’ views.
The results suggest that nurses should be more educated and technical problems should be solved through developing technology services. However, the results of the thesis are random due to the low response rates. More extensive studies are needed to gain a better understanding of nurses’ views and attitudes towards technology services.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi strukturoituja väittämiä ja muutaman avoimen kysymyksen eri aihealueista. Lomake lähetettiin kaikille Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymän kotihoidossa työskenteleville hoitajille palveluesimiesten välityksellä syksyllä 2019. Vastauslomakkeita palautui 44 kappaletta. Tulosten perusteella hoitajien suhtautuminen teknologisia laitteita kohtaan oli pääosin myönteistä ja laitteet koettiin hyödyllisinä. Enemmistö vastanneista kuvasi teknologisten ratkaisujen käyttöä pääosin helppona, mielekkäänä ja voisi suositella laitteiden käyttöä ikääntyneille. Suurin osa vastanneista koki laitteiden vähentävän suunniteltujen kotikäyntien määriä, mikä on tärkeä asia tulevaisuuden hoitotyötä ajatellen väestön ikääntymisen vuoksi. Laitteiden teknisten vikojen koettiin kuitenkin aiheuttavan turhia lisäkäyntejä, joihin kuluu turhaa aikaa. Hieman yli puolet vastaajista koki saaneensa perehdytyksen osittain riittämättömäksi, ja enemmistö vastaajista halusikin kehittää osaamistaan laitteiden käytössä. Taustamuuttujilla ei ollut vaikutusta hoitajien näkemyksiin.
Tulosten perusteella hoitajien riittävään perehdytykseen ja teknisten vikojen vähentämiseen tulisi panostaa teknologisten palveluiden kehittämisessä. Opinnäytetyön tulokset ovat kuitenkin sattumanvaraisia vähäisten vastausmäärien takia. Laajemmat tutkimukset ovat tarpeen, jotta saataisiin tarkempaa tietoa hoitajien näkemyksistä ja suhtautumisista teknologisiin palveluihin.
Quantitative method was applied in this thesis using an electronic questionnaire. The questionnaire form contained structured statements and a few open questions on various topics. The form was sent to all nurses who were working in home care through the service supervisors. The survey was conducted in the autumn of 2019. Only 44 questionnaires were returned. Based on the results, nurses’ attitudes towards technological services were mainly positive and useful. Most of the respondents described the use of technological solutions as easy, meaningful and could recommend the use of solutions to elderly people. Most of the respondents felt that the technological solution will reduce the number of planned home care visits, which is very important for future home care because of the aging population. However, the technical problems were considered causing unnecessary additional home care visits, which would take more time. Slightly more than half of the respondents felt that their familiarization was partially inadequate, and the majority of respondents wanted to improve their skills in using technological solutions. Background variables had no effect on nurses’ views.
The results suggest that nurses should be more educated and technical problems should be solved through developing technology services. However, the results of the thesis are random due to the low response rates. More extensive studies are needed to gain a better understanding of nurses’ views and attitudes towards technology services.