Att hjälpa barn i kris : En litteraturöversikt om krisarbete på daghem
Backman, Sofia (2011)
Backman, Sofia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233506
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om barn i kris och krisberedskap på daghem. Syftet är att utgående från litteratur och forskningar ta reda på hur personal på daghem kan stöda barn som utsatts för en krissituation, samt hur en bra beredskapsplan kan se ut för att personalen på daghemmen ska få en bra grund att utgå från. Utgående från arbetets syfte har två forskningsfrågor formulerats: vad ska en bra beredskapsplan innehålla och hur kan man förbereda sig inför en eventuell krissituation? Hur stöder personalen barnen bäst i en krissituation? Metoden som används är litteraturöversikt och åtta vetenskapliga artiklar har analyserats med hjälp av innehållsanalys. Sju av artiklarna är skrivna på engelska och en på svenska. I den teoretiska referensramen klargörs begreppen ”kris” och ”trauma”. Vidare tas teorier om hur barn uppfattar döden, vanliga reaktioner på kris och sorg, hur man kan stöda ett barn i en krissituation, Cullbergs kristeori, krispedagogik enligt Raundalen och Schultz samt teori om beredskapsplaner och krisplanering. Resultaten visade att det är viktigt att inom personalen planera hur man skall agera ifall en krissituation inträffar. Detta kan göras genom att lägga upp en beredskapsplan innehållande all nödvändig information om daghemmet, barnen och andra praktiska arrangemang. Efter den akuta krissituationen är det viktigt att ge barnen tid för att bearbeta händelsen. De vuxna måste var medvetna om att barnen kan reagera annorlunda än vad fullvuxna gör, och att det kan ta längre tid för barnen att bearbeta det som hänt. Viktigt är också att personalen har en gemensam grund som de utgår från i krisarbetet. This thesis is about children in crisis and crisis management at day care centers. The aim is to find out how staff at day care centers can support children who are crisis victims and how a good crisis management plan may be structured, based on literature and research, on which the staff has a good foundation to work on. As a starting point for the work two questions were formulated: What should a good crisis management plan contain and how can you prepare for a possible crisis? In what way can the staff of a day care center best support the children in a crisis? The method used is literature review and eight research articles were analyzed using content analysis. Seven of the articles are written in English and one in Swedish. The terms “crisis” and “trauma” are clarified in the theoretical view. Furthermore, theories such as how children understands death, common reactions to crisis and grief, how to support a child in crisis, the crisis theory of Cullberg, the educational crisis theory of Raundalen and Schultz and theories about crisis management plans and emergency response are presented in the same chapter. The results show that it is important for the staff to plan how to respond to a crisis if one occurs. This can be done by making a crisis management plan containing all necessary information regarding the day care center, the children and other practical arrangements. After the crisis situation it is important to give the children time to process the event. The adults must be aware of the fact that children may react differently than adults do, and that it may take longer for children to process the event. It is also important that the staff have a shared foundation to work on.