Plagioinko? – Pohdintaa plagioinnin muodoista ja sen estämisestä ammattikorkeakoulujen julkaisutoiminnassa
Ruotsalainen, Heidi; Kajula, Outi (2019)
Ruotsalainen, Heidi
Kajula, Outi
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223825
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen julkaisutoiminta on monipuolista. Tutkimus- ja kehitämistöiden sekä hankkeista tehtävien julkaisujen avulla saadaan näkyvyyttä, vaikutetaan yhteiskunnallisesti ja tuetaan alueen elinkeinoelämän kehittymistä. Julkaisutoiminnan, joihin myös ammattikorkeakoulussa tehdyt opinnäytetyöt, keskeinen eettinen vaatimus on hyvä tieteellinen käytäntö ja sen noudattaminen.
Ammattikorkeakouluissa tehtävissä julkaisuissa kirjoittajina toimivat sekä opettajat, opiskelijat ja eri asiantuntijat. Kaikkien kirjoittajien tulee olla tietoisia hyvän tieteellisen käytännön periaatteista, toimia vastuullisesti ja noudattaa annettuja ohjeita läpi koko tutkimus- ja julkaisuprosessin. Hyvän tieteellisen käytännön loukkaukset jaetaan vilppiin ja piittaamattomuuteen, joihin plagiointi kuuluu. Tutkimuseettinen neuvottelukunta on laatinut ohjeistuksen hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilyjen käsittelemiseksi, jota myös ammattikorkeakoulut noudattavat.
Tässä artikkelissa tarkastellaan hyvää tieteellistä käytäntöä ja sen loukkauksia. Tarkastelemme erityisesti plagiointia ja sen estämistä julkaisutoiminnassa. Ammattikorkeakoulujen tulee tarjota koulutusta hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja julkaisemisen eettisistä periaatteista. Näin lisätään tietoisuutta julkaisemiseen liittyvistä ohjeistuksista, sen loukkauksista ja muodoista. Samalla kannustetaan niin opettajia, opiskelijoita kuin asiantuntijoita kirjoittamaan ja julkaisemaan monipuolisesti eri julkaisukanavissa.
Ammattikorkeakouluissa tehtävissä julkaisuissa kirjoittajina toimivat sekä opettajat, opiskelijat ja eri asiantuntijat. Kaikkien kirjoittajien tulee olla tietoisia hyvän tieteellisen käytännön periaatteista, toimia vastuullisesti ja noudattaa annettuja ohjeita läpi koko tutkimus- ja julkaisuprosessin. Hyvän tieteellisen käytännön loukkaukset jaetaan vilppiin ja piittaamattomuuteen, joihin plagiointi kuuluu. Tutkimuseettinen neuvottelukunta on laatinut ohjeistuksen hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilyjen käsittelemiseksi, jota myös ammattikorkeakoulut noudattavat.
Tässä artikkelissa tarkastellaan hyvää tieteellistä käytäntöä ja sen loukkauksia. Tarkastelemme erityisesti plagiointia ja sen estämistä julkaisutoiminnassa. Ammattikorkeakoulujen tulee tarjota koulutusta hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja julkaisemisen eettisistä periaatteista. Näin lisätään tietoisuutta julkaisemiseen liittyvistä ohjeistuksista, sen loukkauksista ja muodoista. Samalla kannustetaan niin opettajia, opiskelijoita kuin asiantuntijoita kirjoittamaan ja julkaisemaan monipuolisesti eri julkaisukanavissa.