Medianhallintajärjestelmän jatkuvan kehittämisen malli: Käyttäjälähtöinen kehittäminen osaksi Ylen Mediateknologia-osaston järjestelmäkehitysprosessia
Partanen, Eeva (2019)
Partanen, Eeva
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923342
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyys ja kokeilukulttuuri ovat suhteellisen uusia Ylen strategian mukaisia työskentelymenetelmiä. Opinnäytetyössä tutkin työkulttuurin kehittämistä toimintatutkimuksen keinoin ja laadin ehdotuksen seuraavasta työkulttuurin kehittämiseen liittyvästä mallista ja sen kokeilusta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan, mitä käyttäjälähtöisellä kehittämisellä voidaan saada aikaan järjestelmäpäivitystä suunniteltaessa ja miten se voidaan ottaa osaksi jatkuvaa toimintamallia. Käyttäjälähtöisen kehittämisen viitekehyksessä palvelumuotoilun metodeilla on iso rooli. Työssä perehdytään asiakasymmärryksen, käytettävyyden, palvelumuotoilun ja muutosjohtamisen käsitteisiin kirjallisuuden, aiempien käytettävyystutkimuksien ja muiden lähdeaineistojen avulla.
Tapausesimerkkinä työssä on medianhallintajärjestelmän päivitysprojekti. Järjestelmä on tulossa elinkaarensa päähän, ja järjestelmätoimittajaa varten tehtävän tarvemäärittelyn tueksi tarvittiin palautetta suoraan järjestelmän käyttäjiltä. Tavoitteena oli selvittää, mihin järjestelmää tänä päivänä ja tulevaisuudessa käytetään. Tutkimuksen keskiössä ovat järjestelmän käyttäjien kanssa pidetyt työpajat, joissa tuotettu aineisto toimii perusteluna jatkuvan kehittämisen mallin käyttöönotolle. Työpajojen jälkeen osallistujille lähetettiin kysely, jonka perusteella tekijä on tehnyt päätelmiä jatkotoimenpiteistä.
Työn tuloksena on esitys jatkuvan kehittämisen mallista, joka huomioi järjestelmän käyttäjät osana järjestelmän päivitys- ja kehitysprosesseja. Jatkuvan kehittämisen malli on suunnitelma käyttäjätiedon säännönmukaiseen kartoittamiseen sekä kehitysryhmän rakenteen ja avainroolien kuvaus. Kehitysryhmään tarvittavia avainrooleja ei ole medianhallinnan järjestelmän sidosryhmistä vielä saatavilla. Työssä listataan järjestelmäpäivitykseen tähtäävän muutosjohtamisen edellytyksiksi hyvä viestintä sekä ihmisten johtaminen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan, mitä käyttäjälähtöisellä kehittämisellä voidaan saada aikaan järjestelmäpäivitystä suunniteltaessa ja miten se voidaan ottaa osaksi jatkuvaa toimintamallia. Käyttäjälähtöisen kehittämisen viitekehyksessä palvelumuotoilun metodeilla on iso rooli. Työssä perehdytään asiakasymmärryksen, käytettävyyden, palvelumuotoilun ja muutosjohtamisen käsitteisiin kirjallisuuden, aiempien käytettävyystutkimuksien ja muiden lähdeaineistojen avulla.
Tapausesimerkkinä työssä on medianhallintajärjestelmän päivitysprojekti. Järjestelmä on tulossa elinkaarensa päähän, ja järjestelmätoimittajaa varten tehtävän tarvemäärittelyn tueksi tarvittiin palautetta suoraan järjestelmän käyttäjiltä. Tavoitteena oli selvittää, mihin järjestelmää tänä päivänä ja tulevaisuudessa käytetään. Tutkimuksen keskiössä ovat järjestelmän käyttäjien kanssa pidetyt työpajat, joissa tuotettu aineisto toimii perusteluna jatkuvan kehittämisen mallin käyttöönotolle. Työpajojen jälkeen osallistujille lähetettiin kysely, jonka perusteella tekijä on tehnyt päätelmiä jatkotoimenpiteistä.
Työn tuloksena on esitys jatkuvan kehittämisen mallista, joka huomioi järjestelmän käyttäjät osana järjestelmän päivitys- ja kehitysprosesseja. Jatkuvan kehittämisen malli on suunnitelma käyttäjätiedon säännönmukaiseen kartoittamiseen sekä kehitysryhmän rakenteen ja avainroolien kuvaus. Kehitysryhmään tarvittavia avainrooleja ei ole medianhallinnan järjestelmän sidosryhmistä vielä saatavilla. Työssä listataan järjestelmäpäivitykseen tähtäävän muutosjohtamisen edellytyksiksi hyvä viestintä sekä ihmisten johtaminen.