YHESSÄ! - Yhteisöllistä koulunuorisotyötä kehittämässä
Forsgren, Kim; Jokinen, Tuomas (2019)
Forsgren, Kim
Jokinen, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhteisöllisen oppilaitosnuorisotyön malleja Savonlinnassa ja Pieksämäellä. Opinnäytetyössä luotiin ja pilotoitiin vertaisryhmätoiminnan malleja, joilla pyrittiin lisäämään Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto SAMIedun ja Pieksämäen lukion yhteisöllisyyttä. Toiminnassa kehitettiin ryhmäytymisen työkaluja, yhteisöllisiä opiskelun menetelmiä ja tutoroinnin koulutusta.
Toiminnan suunnittelussa olivat pääosassa mukana oppilaitosten nuoret ja erilaiset menetelmät olivat lähtöisin heidän tarpeistaan. Savonlinnassa yhteiseksi projektiksi kehittyi pakohuonepelin valmistaminen ja tämä oli myös SAMIedun tutoreille opiskelijoiden ryhmäyttämistä varten. Tämän lisäksi tutoreille järjestettiin koulutus tutor-toimintaan liittyen. Pieksämäellä järjestettiin opintopiiri, jota ohjaajien pitämän kerran jälkeen oppilaitos piti itsenäisesti, vertaisryhmänä. Lisäksi Pieksämäen lukion tarpeisiin pyrittiin vastaamaan yhteisöllisen toiminnan kautta, esimerkiksi vanhusten kanssa toimimisella. Opiskelijat järjestivät vanhuksille toimintaa ja keskustelivat heidän kanssaan. Pieksämäellä lukion tarpeita olivat yhteisöllisyyden parantaminen sekä koulunkäynnistä johtuvan ahdistuksen lievittäminen. Lisäksi Pieksämäen lukiolla oli toiveena alueellisen yhteistyön parantaiminen.
Nuorten osallisuus ja yhteisöllisyys kehittyi työn aikana. Nuoret olivat aktiivisia työskentelyjen aikana ja palautteesta näkyi, että erilaiselle yhteiselle tekemiselle oli tarvetta. Kehittämistyön tuotoksilla pyritään auttamaan oppilaitoksia yhteisöllisuuden lisäämisessä. Lopputulokset auttavat myös Yhessä! -hanketta uusien toimintamallien kehittämisessä.
Toiminnan suunnittelussa olivat pääosassa mukana oppilaitosten nuoret ja erilaiset menetelmät olivat lähtöisin heidän tarpeistaan. Savonlinnassa yhteiseksi projektiksi kehittyi pakohuonepelin valmistaminen ja tämä oli myös SAMIedun tutoreille opiskelijoiden ryhmäyttämistä varten. Tämän lisäksi tutoreille järjestettiin koulutus tutor-toimintaan liittyen. Pieksämäellä järjestettiin opintopiiri, jota ohjaajien pitämän kerran jälkeen oppilaitos piti itsenäisesti, vertaisryhmänä. Lisäksi Pieksämäen lukion tarpeisiin pyrittiin vastaamaan yhteisöllisen toiminnan kautta, esimerkiksi vanhusten kanssa toimimisella. Opiskelijat järjestivät vanhuksille toimintaa ja keskustelivat heidän kanssaan. Pieksämäellä lukion tarpeita olivat yhteisöllisyyden parantaminen sekä koulunkäynnistä johtuvan ahdistuksen lievittäminen. Lisäksi Pieksämäen lukiolla oli toiveena alueellisen yhteistyön parantaiminen.
Nuorten osallisuus ja yhteisöllisyys kehittyi työn aikana. Nuoret olivat aktiivisia työskentelyjen aikana ja palautteesta näkyi, että erilaiselle yhteiselle tekemiselle oli tarvetta. Kehittämistyön tuotoksilla pyritään auttamaan oppilaitoksia yhteisöllisuuden lisäämisessä. Lopputulokset auttavat myös Yhessä! -hanketta uusien toimintamallien kehittämisessä.