Maahanmuuttajataustaisten nuorten kokemuksia osallisuudesta ja kouluun kiinnittymisestä Tämä elämä -hankkeen kontekstissa
Nikulainen, Kati; Takala, Reija (2019)
Nikulainen, Kati
Takala, Reija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823264
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan yläkouluikäisten maahanmuuttajataustaisten nuorten kokemuksia osallisuudesta, kouluun kiinnittymisestä ja vahvuuksien löytämisestä Tämä elämä -hankkeen kontekstissa. Hankkeen (2017 - 2019) tarkoituksena on auttaa yläkouluikäisiä nuoria tekemään hyvän elämän valintoja nivelvaiheessa eli siirryttäessä peruskoulusta toisen asteen koulutukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu osallisuudesta, kouluun kiinnittymisestä ja niiden tukemisesta nuorten, eritoten maahanmuuttajanuorten koulunkäynnissä. Osa teoriaamme on positiivinen pedagogiikka, joka tukee vahvuuksien löytämisen tärkeyttä. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka sisällönanalyysinä käytämme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimusongelmaan etsitään vastauksia nuorten lomakekyselyjen ja työpajaohjaajien sekä hanketyöntekijöiden tekemien havainnointien avulla.
Vastaajamääräksi tuli lopulta 55 nuorta ja 16 havainnoijaa.
Tulosten mukaan suurin osa nuorista koki kiinnittyneensä ainakin omaan luokkaansa. Maahanmuuttajataustaiset nuoret kokivat voivansa vaikuttaa koulunsa toimintaan kantasuomalaisia enemmän. Tämä elämä -hanke sai positiivisia tuloksia: suurin osa nuorista koki osallisuutensa toteutumisen, vaikuttamisen mahdollisuutensa ja pajojen tunnelman hyvinä. Iso osa nuorista kertoi kokeneensa onnistumisen kokemuksia pajoissa ja maahanmuuttajataustaiset nuoret kokivat onnistuneensa kantasuomalaisia nuoria useammin.
Maahanmuuttajataustaisilla nuorilla oli positiivisempi asenne mitattaessa osallisuuden kokemisen toteutumista ja työpajojen avulla saatuja hyötyjä ja vahvuuksia. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voimme todeta, että osallisuuden toteutuminen ja vahvuuksien tunnistaminen sekä esille tuominen ovat merkityksellisiä nuorille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu osallisuudesta, kouluun kiinnittymisestä ja niiden tukemisesta nuorten, eritoten maahanmuuttajanuorten koulunkäynnissä. Osa teoriaamme on positiivinen pedagogiikka, joka tukee vahvuuksien löytämisen tärkeyttä. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka sisällönanalyysinä käytämme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimusongelmaan etsitään vastauksia nuorten lomakekyselyjen ja työpajaohjaajien sekä hanketyöntekijöiden tekemien havainnointien avulla.
Vastaajamääräksi tuli lopulta 55 nuorta ja 16 havainnoijaa.
Tulosten mukaan suurin osa nuorista koki kiinnittyneensä ainakin omaan luokkaansa. Maahanmuuttajataustaiset nuoret kokivat voivansa vaikuttaa koulunsa toimintaan kantasuomalaisia enemmän. Tämä elämä -hanke sai positiivisia tuloksia: suurin osa nuorista koki osallisuutensa toteutumisen, vaikuttamisen mahdollisuutensa ja pajojen tunnelman hyvinä. Iso osa nuorista kertoi kokeneensa onnistumisen kokemuksia pajoissa ja maahanmuuttajataustaiset nuoret kokivat onnistuneensa kantasuomalaisia nuoria useammin.
Maahanmuuttajataustaisilla nuorilla oli positiivisempi asenne mitattaessa osallisuuden kokemisen toteutumista ja työpajojen avulla saatuja hyötyjä ja vahvuuksia. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voimme todeta, että osallisuuden toteutuminen ja vahvuuksien tunnistaminen sekä esille tuominen ovat merkityksellisiä nuorille.