Juhla- ja pitopalvelutoiminnan tuotekehitys Maaseutuhotelli X:ssä
Jaakola, Jarkko (2019)
Jaakola, Jarkko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722933
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Maaseutuhotelli X:ään. Työn tarkoituksena oli kehittää Maaseutuhotelli X:n juhla- ja pitopalvelutoimintaa. Työn tavoitteena oli tuotteistaa yritykselle kannattavia ja tuottavia menupaketteja, joita yritys voisi käyttää apunaan juhla- ja pitopalvelupakettien myymisessä asiakkaille, sekä luoda tapoja, joilla yritys voisi sitouttaa henkilökunta muutokseen ja kehitystoimintaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisen tutkimuksen metodeja, kuten havainnointia yrityksessä ja haastatteluja.
Tutkimuksessa selvisi, että kannattavan ja tuottavan toiminnan kehittämiseen tarvitaan suunnitelmallisuutta ja jatkuvuutta. On myös yhtä tärkeää laskea myytävien tuotteiden hinta ja raaka-ainekulut kohdalleen, jotta yritystoiminnasta saataisiin kannattavaa ja tuottavaa. Myös markkinoinnilla on suuri merkitys yritykselle, tuottavan ja kannattavan toiminnan varmistamiseksi. Markkinointia kehittäessä tulisi käyttää erilaisia kanavia, sen tehostamiseksi. Jotta kehittämistoimia voitaisiin harjoittaa yrityksessä, on henkilökunta osattava sitouttaa toimintaan ja luotava yrityksen sisälle positiivista keskustelukulttuuria. Kehitystoiminta lähtee yrityksen sisältä.
Työn aikana yritykselle saatiin luotua: muokattava menupaketti, keinoja, joilla kannattavuutta voidaan seurata, laskea ja ennakoida, ohjeistusta markkinoinnin tehostamiseen, sekä neuvoja työntekijöiden perehdytykseen ja sitouttamiseen. Jatkossa voitaisiin tutkia, kuinka kehitystoimet ovat tehonneet ja onko niitä otettu käyttöön.
Tutkimuksessa selvisi, että kannattavan ja tuottavan toiminnan kehittämiseen tarvitaan suunnitelmallisuutta ja jatkuvuutta. On myös yhtä tärkeää laskea myytävien tuotteiden hinta ja raaka-ainekulut kohdalleen, jotta yritystoiminnasta saataisiin kannattavaa ja tuottavaa. Myös markkinoinnilla on suuri merkitys yritykselle, tuottavan ja kannattavan toiminnan varmistamiseksi. Markkinointia kehittäessä tulisi käyttää erilaisia kanavia, sen tehostamiseksi. Jotta kehittämistoimia voitaisiin harjoittaa yrityksessä, on henkilökunta osattava sitouttaa toimintaan ja luotava yrityksen sisälle positiivista keskustelukulttuuria. Kehitystoiminta lähtee yrityksen sisältä.
Työn aikana yritykselle saatiin luotua: muokattava menupaketti, keinoja, joilla kannattavuutta voidaan seurata, laskea ja ennakoida, ohjeistusta markkinoinnin tehostamiseen, sekä neuvoja työntekijöiden perehdytykseen ja sitouttamiseen. Jatkossa voitaisiin tutkia, kuinka kehitystoimet ovat tehonneet ja onko niitä otettu käyttöön.