Valmistuvien sairaanhoitajien erikoisalakohtaiset valmiudet leikkaushoitotyöhön
Holopainen, Mira; Kauhanen, Eveliina (2019)
Holopainen, Mira
Kauhanen, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823239
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on osa kansainvälistä Key Skills Management in Operating Room nursing -hanketta (KSMOR). KSMOR -hankkeen tavoitteena on kehittää leikkaushoitajien osaamisen varmistamista. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa osaamisen arviointiin ja varmistamiseen soveltuva arviointilomake (KSM-verkkotyökalu) sekä tällä tavoin edistää leikkaushoitajien osaamisen arviointia ja varmistamista sekä perehdytyksen kehittämistä.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata millaista osaamista ja valmiuksia valmistuvilla sairaanhoitajilla on leikkaushoitotyöhön viiden viikon syventävän perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun jälkeen leikkaushoidon eri erikoisaloilla (neurokirurgia, sydän-, verisuoni- ja thoraxkirurgia sekä gastroenterologinen, urologinen ja gynekologinen kirurgia). Lisäksi tarkoituksena on selvittää KMS-verkkotyökalun käytettävyyttä valmistuvien sairaanhoitajien itsearviointivälineenä sekä millaista palautetta valmistuvat sairaanhoitajat antavat KSM-työkalusta. Tutkimuksen tavoitteena on saadun tiedon perusteella tuoda esille, millaiset valmiudet valmistuvilla sairaanhoitajilla on leikkaushoitotyöhön sekä antaa kehittämisehdotuksia KSM-verkkotyökalun parantamiseksi. Tutkimuksesta saadut tulokset antavat kuvan millainen osaaminen valmistuvalla sairaanhoitajalla on leikkaushoitotyön eri erikoisaloille ja mille osaamisalueille perehdytystä täytyy painottaa.
Tutkimukseen osallistui 10 valmistuvaa sairaanhoitajaa, jotka olivat suorittamassa harjoittelua leikkausyksiköissä eri erikoisaloilla. Valmistuvat sairaanhoitajat testasivat KSM-verkkotyökalujen toimivuutta. Verkkotyökaluja oli käytössä yleistä osaamisperustaa mittaavan työkalun lisäksi kolme erikoisalakohtaista työkalua (neurokirurgia, sydän-, verisuoni- ja thoraxkirurgia sekä gastroenterologinen, urologinen ja gynekologinen kirurgia). Tämän jälkeen valmistuvat sairaanhoitajat antoivat palautetta työkalujen toimivuudesta.
Valmistuvien sairaanhoitajien yleinen osaamisperusta oli hyvällä tasolla ja valmistuvilla sairaanhoitajilla oli osaamista toimia ohjattuna. Erikoisalakohtaisessa osaamisessa oli enemmän vaihtelevuutta. Neurokirurgian sekä sydän-, verisuoni- ja thoraxkirurgian alueilla valmistuvat sairaanhoitajat olivat vasta perehtymässä osaamisalueisiin, eikä heillä sen vuoksi ollut vielä osaamista toimia ohjattuna. Erikoisalakohtaisesta osaamisesta vahvin oli gastroenterologisen, urologisen ja gynekologisen kirurgian osaamisalueilla, joissa valmistuvat sairaanhoitajat olivat vähintään perehtymässä osaamisalueisiin, mutta kykenivät myös paikoitellen toimimaan ohjattuna. KSM-verkkotyökalut koettiin jokseenkin haasteellisiksi työkalujen laajuuden ja yksityiskohtaisuuksien sekä kieliasun epäselvyyksien takia. Työkalujen koettiin kuitenkin tukevan osaamisen kehittymistä ja oman osaamisen reflektointia.
Johtopäätöksenä on, että valmistuvien sairaanhoitajien yleinen osaamisperusta on vankka ja työelämään siirtymistä tukeva. Erikoisalakohtaisesti osaamisessa on enemmän vaihtelevuutta ja perehdytykselle on enemmän tarvetta. Valmistuvat sairaanhoitajat olivat kuitenkin päässeet hyvin perehtymisen alkuun ja saaneet oppia ohjattuna toimimiseen, mutta itsenäiseen toimintaan oli vielä matkaa. KSM-verkkotyökalujen kehittämiseksi esitettiin työkalujen väittämien ja kieliasun selkiyttämistä, joka parantaisi käyttökokemusta. This study is a part of the international nursing project Key Skills Management in Operating Room (KSMOR). The goal of the KSMOR project is to develop the verification of the competence of surgical nurses. The purpose of the project is to provide an assessment form (KSM online tool) for competence assessment and in this way promote surgical nurses’ competence assessment and development of orientation practice.
The purpose of this study was to describe the skills and competences of graduating nurses after five weeks of advanced perioperative nursing internship in various special fields (neurosurgery, cardiovascular and thoracic surgery and gastroenterological, urological and gynecological surgery). An additional purpose was to investigate the functionality of the KSM online tool as a self-assessment tool for graduating nurses and go through the feedback that graduating nurses gave about the KSM online tool. The goal of this study was to bring up what kind of competence graduating nurses have and give suggestions to improve the KSM online tool. The results of the study present what kind of competence graduating nurses have in the various special fields of surgical nursing and which areas of expertise need to be emphasized.
The study involved 10 graduating nurses who were practicing in operating rooms in various special fields. Graduating nurses tested the functionality of the KSM online tool. Tools which were in use were a general knowledge based tool and three specialized tools (neurosurgery, cardiovascular and thoracic surgery and gastroenterological, urological and gynecological surgery). The graduating nurses gave feedback on the functionality of the tools.
Graduating nurses had a good general knowledge base and competence to work under supervision. There was more variability in specialized competence. Graduating nurses in neurosurgery and cardiovascular and thoracic surgery were just orienting with the areas and did not yet have competence to work under supervision. The strongest specialized competence was in the fields of gastroenterology, urology and gynecological surgery, where the graduating nurses were at least orienting with the areas or were able to work under supervision in some areas. The KSM online tools were considered to be somewhat challenging due the scale and detail of the tools and language confusions. However, the tools were seen to support the development of skills and reflection of one’s own competence.
The conclusion is that graduating nurses have a solid general knowledge base and that supports transition to employment. There is more variability in specialized competence and more need for orientation. The graduating nurses had got a good start and had learned how to work under supervision, but there was still a long way to be able to work independently. In order to develop the KSM online tools we presented clarifying the statements and language of the tool, which would improve the user experience.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata millaista osaamista ja valmiuksia valmistuvilla sairaanhoitajilla on leikkaushoitotyöhön viiden viikon syventävän perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun jälkeen leikkaushoidon eri erikoisaloilla (neurokirurgia, sydän-, verisuoni- ja thoraxkirurgia sekä gastroenterologinen, urologinen ja gynekologinen kirurgia). Lisäksi tarkoituksena on selvittää KMS-verkkotyökalun käytettävyyttä valmistuvien sairaanhoitajien itsearviointivälineenä sekä millaista palautetta valmistuvat sairaanhoitajat antavat KSM-työkalusta. Tutkimuksen tavoitteena on saadun tiedon perusteella tuoda esille, millaiset valmiudet valmistuvilla sairaanhoitajilla on leikkaushoitotyöhön sekä antaa kehittämisehdotuksia KSM-verkkotyökalun parantamiseksi. Tutkimuksesta saadut tulokset antavat kuvan millainen osaaminen valmistuvalla sairaanhoitajalla on leikkaushoitotyön eri erikoisaloille ja mille osaamisalueille perehdytystä täytyy painottaa.
Tutkimukseen osallistui 10 valmistuvaa sairaanhoitajaa, jotka olivat suorittamassa harjoittelua leikkausyksiköissä eri erikoisaloilla. Valmistuvat sairaanhoitajat testasivat KSM-verkkotyökalujen toimivuutta. Verkkotyökaluja oli käytössä yleistä osaamisperustaa mittaavan työkalun lisäksi kolme erikoisalakohtaista työkalua (neurokirurgia, sydän-, verisuoni- ja thoraxkirurgia sekä gastroenterologinen, urologinen ja gynekologinen kirurgia). Tämän jälkeen valmistuvat sairaanhoitajat antoivat palautetta työkalujen toimivuudesta.
Valmistuvien sairaanhoitajien yleinen osaamisperusta oli hyvällä tasolla ja valmistuvilla sairaanhoitajilla oli osaamista toimia ohjattuna. Erikoisalakohtaisessa osaamisessa oli enemmän vaihtelevuutta. Neurokirurgian sekä sydän-, verisuoni- ja thoraxkirurgian alueilla valmistuvat sairaanhoitajat olivat vasta perehtymässä osaamisalueisiin, eikä heillä sen vuoksi ollut vielä osaamista toimia ohjattuna. Erikoisalakohtaisesta osaamisesta vahvin oli gastroenterologisen, urologisen ja gynekologisen kirurgian osaamisalueilla, joissa valmistuvat sairaanhoitajat olivat vähintään perehtymässä osaamisalueisiin, mutta kykenivät myös paikoitellen toimimaan ohjattuna. KSM-verkkotyökalut koettiin jokseenkin haasteellisiksi työkalujen laajuuden ja yksityiskohtaisuuksien sekä kieliasun epäselvyyksien takia. Työkalujen koettiin kuitenkin tukevan osaamisen kehittymistä ja oman osaamisen reflektointia.
Johtopäätöksenä on, että valmistuvien sairaanhoitajien yleinen osaamisperusta on vankka ja työelämään siirtymistä tukeva. Erikoisalakohtaisesti osaamisessa on enemmän vaihtelevuutta ja perehdytykselle on enemmän tarvetta. Valmistuvat sairaanhoitajat olivat kuitenkin päässeet hyvin perehtymisen alkuun ja saaneet oppia ohjattuna toimimiseen, mutta itsenäiseen toimintaan oli vielä matkaa. KSM-verkkotyökalujen kehittämiseksi esitettiin työkalujen väittämien ja kieliasun selkiyttämistä, joka parantaisi käyttökokemusta.
The purpose of this study was to describe the skills and competences of graduating nurses after five weeks of advanced perioperative nursing internship in various special fields (neurosurgery, cardiovascular and thoracic surgery and gastroenterological, urological and gynecological surgery). An additional purpose was to investigate the functionality of the KSM online tool as a self-assessment tool for graduating nurses and go through the feedback that graduating nurses gave about the KSM online tool. The goal of this study was to bring up what kind of competence graduating nurses have and give suggestions to improve the KSM online tool. The results of the study present what kind of competence graduating nurses have in the various special fields of surgical nursing and which areas of expertise need to be emphasized.
The study involved 10 graduating nurses who were practicing in operating rooms in various special fields. Graduating nurses tested the functionality of the KSM online tool. Tools which were in use were a general knowledge based tool and three specialized tools (neurosurgery, cardiovascular and thoracic surgery and gastroenterological, urological and gynecological surgery). The graduating nurses gave feedback on the functionality of the tools.
Graduating nurses had a good general knowledge base and competence to work under supervision. There was more variability in specialized competence. Graduating nurses in neurosurgery and cardiovascular and thoracic surgery were just orienting with the areas and did not yet have competence to work under supervision. The strongest specialized competence was in the fields of gastroenterology, urology and gynecological surgery, where the graduating nurses were at least orienting with the areas or were able to work under supervision in some areas. The KSM online tools were considered to be somewhat challenging due the scale and detail of the tools and language confusions. However, the tools were seen to support the development of skills and reflection of one’s own competence.
The conclusion is that graduating nurses have a solid general knowledge base and that supports transition to employment. There is more variability in specialized competence and more need for orientation. The graduating nurses had got a good start and had learned how to work under supervision, but there was still a long way to be able to work independently. In order to develop the KSM online tools we presented clarifying the statements and language of the tool, which would improve the user experience.