Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos ja sen vaikutus kivijalkakauppaan
Vieltojärvi, Sini (2019)
Vieltojärvi, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on havainnoida ja tutkia mikä on suurin muutos ja mitä lelumyynnin vähittäiskaupan asiakaskulttuurissa on tapahtunut verrattaessa viimeistä reilua kymmentä vuotta. Ala on murroksessa ja yrityksen johto toisensa jälkeen on havahtunut tähän strategisesti hyvin haastavaan tilanteeseen, joka pohjautuu vahvasti asiakkaan ostokäyttäytymisen muutokseen.
Asiakkaan ostokäyttäytymistä ohjaavat ärsykkeet, kuten tarve ja halu – joita taas voidaan markkinoiden trendien, kuten sisältömarkkinointi, some- ja vaikuttajamarkkinointi, avulla ohjata. 2010- luvulla sosiaalinen media on noussut hallitsevaksi mediaksi ja ohittanut kilpailukyvyllään jopa painetun median ja televisiomainonnan. Asiakkaat ovat hintatietoisia, panostavat laatuun ja ekologisuuteen ja haluavat käydä kauppaa koska ja missä vain. Uuden asiakassukupolven vahvuus on navigoida verkossa etsien tietoa, kutsumme heitä milleniaaleiksi. Kauppaa käydään aikaa ja kanavaa katsomatta, mahdollisuudet kaupankäynnille ovat lähes rajattomat.
Tutkimuksen tavoite on nähdä vähittäiskauppa kokonaisuutena, kuten asiakas sen näkee vuonna 2019. Opinnäytetyössä on havainnoitu kaupan alalla muuttuneita asioita helmikuussa 2019 konkurssiin menneen TOYS”R”US Turun kautta. Koska havaintoja on tehty konkreettisesti oikeissa myymälätilanteissa ja oikeiden asiakastilanteiden kautta, on opinnäytetyön menetelmänä käytetty havainnointi toiminut menetelmänä kyseisessä toimintatutkimuksessa.
Tutkimus osoitti asiakkaan ostokäyttäytymisen muuttuneen lähes kokonaan digitaaliseksi, jota voidaan ohjata parhaiten vaikuttajamarkkinoinnin avulla sosiaalisen median kanavalla. Päätelmänä voidaan suosia sosiaalisen median kasvattamista ja uusien markkinointitapojen tutustuttamista yrityksen strategiaan, kuten human to human markkinointi. The aim of the present Master’s thesis is to observe and investigate what is the biggest change and what has happened in the customer culture of the toy retail business compared with the past ten years. The industry is in a state of flux and company after company has become aware of this strategically very challenging situation, which is strongly based on the customer's purchasing behavior.
Customer buying behavior is driven by stimuli such as need and desire - which can be controlled by market trends such as content marketing, social media and influencer marketing. In the 2010s, social media has grown more than printed media or TV. Customers are very price conscious nowadays, but they also demand ecological products and quality. The trendiest customers want to shop anytime, anywhere and pay by mobile. The new generation of customers, called millennials, has born almost with a cell phone in hand and their strength is to navigate the web in search of information. Trading is full of opportunities and almost limitless.
The aim of the study is to get a comprehensive picture of the retail business and see it as the customer sees it in 2019. The thesis has seen changes in the retail industry through TOYS "R" US Turku, which went bankrupt in February- 2019. Because the observations were made concretely in real store and customer situations, the study method used in the present action study is observation.
The study showed that the customer's purchasing behavior has become almost entirely digital, which can best be controlled by influencer marketing in social media. In conclusion, one can favor the growth of social media and introducing new marketing strategies, such as human to human marketing, into the company strategy.
Asiakkaan ostokäyttäytymistä ohjaavat ärsykkeet, kuten tarve ja halu – joita taas voidaan markkinoiden trendien, kuten sisältömarkkinointi, some- ja vaikuttajamarkkinointi, avulla ohjata. 2010- luvulla sosiaalinen media on noussut hallitsevaksi mediaksi ja ohittanut kilpailukyvyllään jopa painetun median ja televisiomainonnan. Asiakkaat ovat hintatietoisia, panostavat laatuun ja ekologisuuteen ja haluavat käydä kauppaa koska ja missä vain. Uuden asiakassukupolven vahvuus on navigoida verkossa etsien tietoa, kutsumme heitä milleniaaleiksi. Kauppaa käydään aikaa ja kanavaa katsomatta, mahdollisuudet kaupankäynnille ovat lähes rajattomat.
Tutkimuksen tavoite on nähdä vähittäiskauppa kokonaisuutena, kuten asiakas sen näkee vuonna 2019. Opinnäytetyössä on havainnoitu kaupan alalla muuttuneita asioita helmikuussa 2019 konkurssiin menneen TOYS”R”US Turun kautta. Koska havaintoja on tehty konkreettisesti oikeissa myymälätilanteissa ja oikeiden asiakastilanteiden kautta, on opinnäytetyön menetelmänä käytetty havainnointi toiminut menetelmänä kyseisessä toimintatutkimuksessa.
Tutkimus osoitti asiakkaan ostokäyttäytymisen muuttuneen lähes kokonaan digitaaliseksi, jota voidaan ohjata parhaiten vaikuttajamarkkinoinnin avulla sosiaalisen median kanavalla. Päätelmänä voidaan suosia sosiaalisen median kasvattamista ja uusien markkinointitapojen tutustuttamista yrityksen strategiaan, kuten human to human markkinointi.
Customer buying behavior is driven by stimuli such as need and desire - which can be controlled by market trends such as content marketing, social media and influencer marketing. In the 2010s, social media has grown more than printed media or TV. Customers are very price conscious nowadays, but they also demand ecological products and quality. The trendiest customers want to shop anytime, anywhere and pay by mobile. The new generation of customers, called millennials, has born almost with a cell phone in hand and their strength is to navigate the web in search of information. Trading is full of opportunities and almost limitless.
The aim of the study is to get a comprehensive picture of the retail business and see it as the customer sees it in 2019. The thesis has seen changes in the retail industry through TOYS "R" US Turku, which went bankrupt in February- 2019. Because the observations were made concretely in real store and customer situations, the study method used in the present action study is observation.
The study showed that the customer's purchasing behavior has become almost entirely digital, which can best be controlled by influencer marketing in social media. In conclusion, one can favor the growth of social media and introducing new marketing strategies, such as human to human marketing, into the company strategy.