Sairaanhoitajan tehtävät lapsen hoitoelvytyksessä
And, Tiffany; Hassan, Samsam; Leppänen, Jenni (2019)
And, Tiffany
Hassan, Samsam
Leppänen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaali Diakonia -ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille simulaatioita varten. Tavoitteenamme oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista havainnollistamalla teoriaa videoiden avuin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyömme yhteistyökumppanina toimi Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Lapsen hoitoelvytys tarkoittaa sairaalassa tai ensihoidossa toteutettavaa, hoitohenkilökunnan suorittamaa elvytystä. Hoitoelvytys eroaa maallikkoelvytyksestä siten, että siinä hyödynnetään muun muassa defibrillaattoria, elvytyslääkkeitä sekä hengityksen turvaamisen apuvälineitä. Opinnäytetyön kirjallisen raportin teoria pohjautuu ajankohtaisiin elvytyssuosituksiin sekä näyttöön perustuvaan tietoon. Opetusmateriaalin tavoitteena oli tehdä kattava opetusmateriaali lapsenhoitoelvytyksestä alkuvaiheen opiskelijoille, jotka valmistautuvat simulaatiotunteihin.
Opinnäytetyön menetelmäksi valitsimme menetelmän, joka valmistuttuaan tulisi opetusmateriaaliksi. Opetusmateriaalin kokosimme Powerpoint-tiedostoon, johon yhdistettiin teoriatieto sekä lyhyet, havainnollistavat videot. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön sisältyy opinnäytetyön raportti, johon kuuluu prosessoinnin dokumentointi ja arviointi tutkimusviestinnän keinoin sekä toiminnallinen osuus.
Havainnollistavat videot kuvaisimme hoitotyönluokassa, jonka jälkeen videot editoitiin. Videot sekä Powerpoint-tiedoston arvioivat Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijaryhmä. Videot ovat julkaistu Youtube-kanavalla. The purpose of this thesis was to create an educational video for the nursing students´ at Diaconia University of Applied Sciences, about the resuscitation of children hospital. The objective was to promote the nursing students´ skills by resuscitation of children in hospital with the help of an educational video. The thesis was carried out as functional research. Diaconia University of Applied Sciences worked as the collaborator.
Pediatric cardiopulmonary resuscitation (CPR) meaning that in resuscitation using the defibrillator, resuscitation medicines and ambu bag. The theory of the written part of thesis is based on evidence-based studies.
The educational video was filmed in the nursing classroom at Diaconia University of Applied Sciences kalasatama Campus and edited afterwards. The educational video was assessed by the first- year nursing students´ at Diaconia University of Applied Sciences Kalasatama. According to the feedback, the educational video demonstrated the inser-tion resuscitation of children in hospital well, and the students´ felt that the vid-eo supported their learning.
The educational video is an important addition to support students´ learning. The video offers students the possibility to return to the topic several times and deepen their un-derstanding of the required skills. The educational video that resulted from this thesis has been published on the YouTube channel of the Diaconia University of Applied Sciences.
Lapsen hoitoelvytys tarkoittaa sairaalassa tai ensihoidossa toteutettavaa, hoitohenkilökunnan suorittamaa elvytystä. Hoitoelvytys eroaa maallikkoelvytyksestä siten, että siinä hyödynnetään muun muassa defibrillaattoria, elvytyslääkkeitä sekä hengityksen turvaamisen apuvälineitä. Opinnäytetyön kirjallisen raportin teoria pohjautuu ajankohtaisiin elvytyssuosituksiin sekä näyttöön perustuvaan tietoon. Opetusmateriaalin tavoitteena oli tehdä kattava opetusmateriaali lapsenhoitoelvytyksestä alkuvaiheen opiskelijoille, jotka valmistautuvat simulaatiotunteihin.
Opinnäytetyön menetelmäksi valitsimme menetelmän, joka valmistuttuaan tulisi opetusmateriaaliksi. Opetusmateriaalin kokosimme Powerpoint-tiedostoon, johon yhdistettiin teoriatieto sekä lyhyet, havainnollistavat videot. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön sisältyy opinnäytetyön raportti, johon kuuluu prosessoinnin dokumentointi ja arviointi tutkimusviestinnän keinoin sekä toiminnallinen osuus.
Havainnollistavat videot kuvaisimme hoitotyönluokassa, jonka jälkeen videot editoitiin. Videot sekä Powerpoint-tiedoston arvioivat Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijaryhmä. Videot ovat julkaistu Youtube-kanavalla.
Pediatric cardiopulmonary resuscitation (CPR) meaning that in resuscitation using the defibrillator, resuscitation medicines and ambu bag. The theory of the written part of thesis is based on evidence-based studies.
The educational video was filmed in the nursing classroom at Diaconia University of Applied Sciences kalasatama Campus and edited afterwards. The educational video was assessed by the first- year nursing students´ at Diaconia University of Applied Sciences Kalasatama. According to the feedback, the educational video demonstrated the inser-tion resuscitation of children in hospital well, and the students´ felt that the vid-eo supported their learning.
The educational video is an important addition to support students´ learning. The video offers students the possibility to return to the topic several times and deepen their un-derstanding of the required skills. The educational video that resulted from this thesis has been published on the YouTube channel of the Diaconia University of Applied Sciences.