Lasten osallisuus Perhepolku-pilottihankkeessa
Heinonen, Mia (2019)
Heinonen, Mia
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa lasten osallisuus Perhepolku-pilottihankkeen kehittämisessä ja arvioinnissa. Perhepolku-pilottihanke toteutettiin keväällä 2019 Lohjalla jatkona aiemmalle Vanhemmuusvalmennus-kokeilulle. Hankkeen tarkoituksena oli kehittää matalan kynnyksen ennaltaehkäisevä vanhemmuuden tuen malli varhaiskasvatuksen yhteyteen. Hanke toteutettiin 3–5-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota lapsilta tietoa heidän näkemyksistään koskien vanhemmuutta ja ehdotuksia Perhepolun toiminnalliselle tehtäväosuudelle. Lasten näkemyksiä kerättiin haastatteluilla ja lasten piirroksilla. Lasten näkemyksiä vanhemmuudesta käytettiin tuomaan lasten ääni Perhepolun ohjaajan materiaaliin. Lasten ehdotukset toiminnalle olivat pohjana Perhepolun toiminnallisen osuuden suunnittelussa. Ehdotuksien pohjalta kehitettiin yksi tehtävä Perhepolku-tehtäväradalle. Lisäksi haastatteluvastauksien teemat näkyivät tehtäväradan muissa tehtävissä.
Lapset saivat antaa palautetta Perhepolun toiminnallisen osuuden tehtävärasteilta. Palautetta kerättiin lapsilta palaute-emojien ja tarkentavien kysymysten avulla. Palautteen pohjalta tehtäviä muotoiltiin lasten kannalta sopivimmiksi. Palautetta täydentävänä keinona käytettiin havainnointia. Havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota lasten tunneilmaisuun ja tehtävien sujuvuuteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota lapsilta tietoa heidän näkemyksistään koskien vanhemmuutta ja ehdotuksia Perhepolun toiminnalliselle tehtäväosuudelle. Lasten näkemyksiä kerättiin haastatteluilla ja lasten piirroksilla. Lasten näkemyksiä vanhemmuudesta käytettiin tuomaan lasten ääni Perhepolun ohjaajan materiaaliin. Lasten ehdotukset toiminnalle olivat pohjana Perhepolun toiminnallisen osuuden suunnittelussa. Ehdotuksien pohjalta kehitettiin yksi tehtävä Perhepolku-tehtäväradalle. Lisäksi haastatteluvastauksien teemat näkyivät tehtäväradan muissa tehtävissä.
Lapset saivat antaa palautetta Perhepolun toiminnallisen osuuden tehtävärasteilta. Palautetta kerättiin lapsilta palaute-emojien ja tarkentavien kysymysten avulla. Palautteen pohjalta tehtäviä muotoiltiin lasten kannalta sopivimmiksi. Palautetta täydentävänä keinona käytettiin havainnointia. Havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota lasten tunneilmaisuun ja tehtävien sujuvuuteen.