Lasten ja nuorten digitaalinen peliriippuvuus : Verkko-oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Kettunen, Tuuli; Kivinen, Janina; Lintunen, Sara (2019)
Kettunen, Tuuli
Kivinen, Janina
Lintunen, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823065
Tiivistelmä
Digitaalisesta pelaamisesta on muodostunut yhä suositumpi lasten ja nuorten vapaa-ajan harrastus. Jatkuvasti uudistuva teknologia on muuttanut lasten ja nuorten harrastustottumuksia ja lisännyt elektronisen urheilun suosiota. Digipelien vetovoimaisuudesta aiheutuva runsas pelaaminen ja mahdollinen riippuvuus koetaan yleistyväksi ongelmaksi lasten ja nuorten keskuudessa. Jotta lasten ja nuorten digitaalinen pelaaminen pysyy ongelmattomana harrastuksena, on tärkeää tietää pelaamisesta, pelien sisällöistä ja pelikasvatuksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda verkko-oppimateriaali lasten ja nuorten digitaalisesta peliriippuvuudesta sairaanhoitajaopiskelijoille. Oppimateriaali on suunnattu mielenterveys- ja päihdehoitotyön kurssille. Tavoitteena opinnäytetyössä on näyttöön perustuvan teoriatiedon lisääminen sairaanhoitajaopiskelijoille lasten ja nuorten digitaalisesta peliriippuvuudesta. Opinnäytetyön rajauksena ovat 6–24-vuotiaat lapset ja nuoret. Opinnäytetyö tuotettiin tuotekehitysprosessina. Ideavaiheessa tuotteeksi muodostui verkko-oppimateriaali. Verkko-oppimateriaalin sisällön on perustuttava aikaisempaan tutkimustietoon ja aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Oppimateriaalin aihealueet käsittelevät digitaalisen peliriippuvuuden määritelmää, syitä pelaamiselle, digipeliriippuvuuden havaitsemista ja yleisyyttä, pelaamiselle altistavia tekijöitä, pelaamisen vaikutuksia lapsiin ja nuoriin sekä digitaalisen peliriippuvuuden hoitoa ja ennaltaehkäisyä. Oppimateriaali tuotettiin Moodle-alustalle, koska se on opiskelijoille tuttu oppimisympäristö. Verkko-oppimateriaalin sisältö tuotettiin H5P- ja Powerpoint-ohjelmilla. Lisäksi oppimateriaaliin linkitettiin hyödyllisiä internet-linkkejä ja videoita liittyen lasten ja nuorten digitaaliseen peliriippuvuuteen. Palautetta oppimateriaalin sisällöstä ja käytettävyydestä pyydettiin Webropol-kyselyllä. Palaute analysoitiin käyttäen teemoittelua. Oppimateriaalia muokattiin kyselystä saatujen palautteiden perusteella tuotekehitysprosessin viimeisessä vaiheessa. Jatkokehitykseksi pohdittiin vanhempien tietoutta digitaalisesta peliriippuvuudesta sekä lapsena ja nuorena koetun digitaalisen peliriippuvuuden vaikutusta aikuisuuteen.