Hankinnan vastuullisuuden vaikutus kuluttajan ostopäätökseen sisustustuotteissa
Saarela, Pia (2019)
Saarela, Pia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823050
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan yritysten hankinnan vastuullisuuden vaikutusta kuluttajien ostopäätökseen sisustustuotteissa. Opinnäytetyön tutkimusongelma ratkaistiin yhden pääongelman ja kahden alaongelman avulla, mitkä muotoiltiin kysymysten muotoon. Kysymysten avulla tutkitaan miten yritysten vastuullinen hankinta vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen, miten yrityksen tulisi viestiä vastuullisista hankintaperiaatteistaan ja mitkä vastuullista hankintaa edustavat sertifikaatit ja standardit ovat kuluttajien mielestä tärkeimpiä.
Työn alussa avataan opinnäytetyön taustaa ja sitä, miksi kyseinen tutkimusongelma valittiin tutkimuksen kohteeksi. Tämän jälkeen määritetään tutkimusongelma ja rajataan aihe. Opinnäytetyö aloitetaan teoriaosuudella. Teoriaosuus jakaantuu kahteen pääteemaan, kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja ostopäätösprosessiin, sekä vastuullisuuteen liiketalouden alalla. Teorian avulla halutaan avata aiheen tärkeimpiä osa-alueita ja pohjustaa tutkimustulosten analysointia.
Empiirinen tutkimus on toteutettu määrällisenä, eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tarkemmin luokiteltuna kyselytutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselyn muodossa tutkimusongelman luonteen takia. Tutkimuksessa haluttiin selvittää kuluttajien yleisesti vallitsevia mielipiteitä ja kuinka tärkeää tällä hetkellä vastuullisuus on kuluttajille sisustustuotteita ostettaessa. Kysely toteutettiin Webropol-työkalun avulla ja se julkaistiin sisustusta käsittelevässä sosiaalisen median ryhmässä. Laajemman joukon saamiseksi, kyselyä jaettiin samaan aikaan myös ryhmän ulkopuolella. Kysely oli avoinna viisi päivää 16.10.–20.10.2019.Tänä aikana kyselyyn saatiin yhteensä 38 vastausta.
Tutkimuksen tulosten mukaan kuluttajat arvostavat hankinnan vastuullisuutta tehdessään ostopäätöstä sisustustuotteista. Tutkimuksen avulla havaittiin, että suomalaiset kuluttajat arvostavat erityisesti kotimaisia ja pohjoismaisia tuotteita sekä turvallisuutta. Yrityksiltä toivottiin lisää viestintää hankinnan vastuullisuudesta. Viestinnästä ja vastuullisista hankintaperiaatteista halutaan myös läpinäkyvämpiä. Sertifikaatit ja standardit eivät osoittautuneet tärkeimmiksi tekijöiksi ostopäätöstä tehdessä. Suurin osa vastuullisuudesta kertovista standardeista on monelle yhä tuntemattomia, mutta tunnetuimmat sertifikaatit huomataan. Taloudellinen- ja sosiaalinen vastuu koetaan tärkeimmiksi vastuun osa-alueiksi. Ympäristövastuusta ollaan kiinnostuneita ja sitä toivotaan myös sisustustuotteilta.
Työn alussa avataan opinnäytetyön taustaa ja sitä, miksi kyseinen tutkimusongelma valittiin tutkimuksen kohteeksi. Tämän jälkeen määritetään tutkimusongelma ja rajataan aihe. Opinnäytetyö aloitetaan teoriaosuudella. Teoriaosuus jakaantuu kahteen pääteemaan, kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja ostopäätösprosessiin, sekä vastuullisuuteen liiketalouden alalla. Teorian avulla halutaan avata aiheen tärkeimpiä osa-alueita ja pohjustaa tutkimustulosten analysointia.
Empiirinen tutkimus on toteutettu määrällisenä, eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tarkemmin luokiteltuna kyselytutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselyn muodossa tutkimusongelman luonteen takia. Tutkimuksessa haluttiin selvittää kuluttajien yleisesti vallitsevia mielipiteitä ja kuinka tärkeää tällä hetkellä vastuullisuus on kuluttajille sisustustuotteita ostettaessa. Kysely toteutettiin Webropol-työkalun avulla ja se julkaistiin sisustusta käsittelevässä sosiaalisen median ryhmässä. Laajemman joukon saamiseksi, kyselyä jaettiin samaan aikaan myös ryhmän ulkopuolella. Kysely oli avoinna viisi päivää 16.10.–20.10.2019.Tänä aikana kyselyyn saatiin yhteensä 38 vastausta.
Tutkimuksen tulosten mukaan kuluttajat arvostavat hankinnan vastuullisuutta tehdessään ostopäätöstä sisustustuotteista. Tutkimuksen avulla havaittiin, että suomalaiset kuluttajat arvostavat erityisesti kotimaisia ja pohjoismaisia tuotteita sekä turvallisuutta. Yrityksiltä toivottiin lisää viestintää hankinnan vastuullisuudesta. Viestinnästä ja vastuullisista hankintaperiaatteista halutaan myös läpinäkyvämpiä. Sertifikaatit ja standardit eivät osoittautuneet tärkeimmiksi tekijöiksi ostopäätöstä tehdessä. Suurin osa vastuullisuudesta kertovista standardeista on monelle yhä tuntemattomia, mutta tunnetuimmat sertifikaatit huomataan. Taloudellinen- ja sosiaalinen vastuu koetaan tärkeimmiksi vastuun osa-alueiksi. Ympäristövastuusta ollaan kiinnostuneita ja sitä toivotaan myös sisustustuotteilta.