Kurssitoiminnan markkinointiviestinnän kehittäminen
Yli-Teevahainen, Kati (2019)
Yli-Teevahainen, Kati
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112723022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112723022
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Kauhajoen opiston kurssitoiminnan markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli toteuttaa kurssitoimintaan osallistuneille markkinointiviestintään liittyvä kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millä markkinointiviestinnän keinoilla tavoitetaan parhaiten potentiaaliset kurssikävijät ja minkälainen viestintä heitä kiinnostaa.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä niihin markkinointiviestinnän keinoihin, jotka ovat opiston kannalta keskeisiä ja nousivat vahvimmin esiin tutkimuksessa. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli etsiä kehittämisehdotuksia kyselyn ja teorian yhteisvaikutuksella sekä tuottaa uutiskirjekonsepti kurssitoiminnan markkinointiviestinnän avuksi.
Tutkimukseen saatiin yhteensä 109 vastausta, ja se toimi pohjana koko työlle. Tutkimustulosten mukaan markkinointiviestinnän tärkeimmiksi keinoiksi asiakkaat valitsivat Facebookin, hakukoneen, kotisivut ja sähköpostimarkkinoinnin. Näiden kanavien kautta asiakkaat halusivat vastaanottaa mm. tietoa kursseista, katsella kurssikuvia ja videoita sekä vastaanottaa vinkkejä kurssien teemoihin liittyen. Kehittämistoimenpiteissä annettiin myös ehdotuksia eri viestintäkanavien tehokkaaseen käyttöön liittyen. Opinnäytetyönprosessin aikana tuotettiin lisäksi ensimmäinen uutiskirje, joka otettiin hyvin vastaan.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä niihin markkinointiviestinnän keinoihin, jotka ovat opiston kannalta keskeisiä ja nousivat vahvimmin esiin tutkimuksessa. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli etsiä kehittämisehdotuksia kyselyn ja teorian yhteisvaikutuksella sekä tuottaa uutiskirjekonsepti kurssitoiminnan markkinointiviestinnän avuksi.
Tutkimukseen saatiin yhteensä 109 vastausta, ja se toimi pohjana koko työlle. Tutkimustulosten mukaan markkinointiviestinnän tärkeimmiksi keinoiksi asiakkaat valitsivat Facebookin, hakukoneen, kotisivut ja sähköpostimarkkinoinnin. Näiden kanavien kautta asiakkaat halusivat vastaanottaa mm. tietoa kursseista, katsella kurssikuvia ja videoita sekä vastaanottaa vinkkejä kurssien teemoihin liittyen. Kehittämistoimenpiteissä annettiin myös ehdotuksia eri viestintäkanavien tehokkaaseen käyttöön liittyen. Opinnäytetyönprosessin aikana tuotettiin lisäksi ensimmäinen uutiskirje, joka otettiin hyvin vastaan.