Hampaiden valkaisu vastaanotolla : Kyselytutkimus Koulukadun Hymy Oy:n asiakkaille
Lepola, Saana; Poikajärvi, Laura-Kaisa (2019)
Lepola, Saana
Poikajärvi, Laura-Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miksi hampaiden vastaanottovalkaisuun hakeudutaan, mitä odotuksia ja kokemuksia asiakkailla on hampaiden valkaisuun liittyen, millaisia vaikutuksia valkaisulla voi olla asiakkaalle sekä kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat valkaisutulokseen ja asiakaspalveluun. Tutkimustuloksilla on tarkoitus selventää kuvaa siitä, millainen vaikutus epäesteettisellä hampaistolla on asiakkaan tyytyväisyyteen hymystään ja miten valkaisulla voidaan siihen vaikuttaa. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yhtenäinen kokonaisuus, josta käy ilmi keskeisimmät syyt valkaisuun hakeutumiseen ja seikat, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Työn tekemisessä hyödynnetään ajankohtaisia lähteitä ja keskitytään vastaanottovalkaisuun sen sijaan, että kaikkia valkaisumetodeja käsiteltäisiin pintapuolisesti.
Tavoitteenamme on parempi ymmärrys hampaiden valkaisusta ja sen merkityksestä yksilölle ja esimerkiksi omahoidon toteutukselle. Tavoitteenamme on luoda onnistunut kyselytutkimuslomake, jolla tutkimuskysymyksiin vastaamisen ohella tuotetaan asiakaspalautetta yhteistyökumppanillemme, Koulukadun Hymy Oy:lle. Yhteistyökumppani voi hyödyntää työn tuloksia markkinoinnissa ja valkaisuasiakkaiden palvelun parantamisessa. Pitkän aikavälin tavoitteena on suun terveydenhuollon ammattihenkilöstön tiedon lisääntyminen hampaiden valkaisusta. Tavoitteemme on, että jokaisella ammattilaisella olisi ainakin perustiedot hampaiden valkaisusta. Valkaisuja tekevien ammattilaisten tulisi pystyä kertomaan asiakkaalle valkaisun menetelmistä ja perustella toimintansa tieteellisiin faktoihin perustuen.
Tutkimuksemme päätutkimusmenetelmänä on asiakkaille toteutettu kysely. Toteutimme internetpohjaisen puolistrukturoidun kyselyn kaikille valkaisuun Koulukadun Hymyyn tulleille asiakkaille. Kyselyyn vastattiin heti käynnin päätteeksi tai tarvittaessa asiakkaat täyttivät kyselyn myöhemmin kotonaan omalla mobiililaitteellaan. Kyselyn lisäksi tietoperustassa on hyödynnetty viimeisimpiä tutkimustietoja, artikkeleita ja haastatteluja niin suomalaisista kuin kansainvälisistäkin lähteistä.
Kyselymme johtopäätöksenä havaitsimme, että hampaiden valkaisuun hakeudutaan pääsääntöisesti, koska asiakkaat ovat tyytymättömiä hampaidensa sävyyn tai koska asiakkaat ovat uteliaita toimenpiteestä. Valkaisun jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys hampaidensa väriin nousi huomattavasti ja ihmiset kokivat olonsa varmemmaksi hymyillessään. Asiakkaiden kiinnostus omahoitoa kohtaan nousi ja motivaatio sopivampien omahoidon välineiden hankkimiseen kohosi. Emme havainneet motivaatiota värjäävien tuotteiden käytön vähentämiselle.
Tavoitteenamme on parempi ymmärrys hampaiden valkaisusta ja sen merkityksestä yksilölle ja esimerkiksi omahoidon toteutukselle. Tavoitteenamme on luoda onnistunut kyselytutkimuslomake, jolla tutkimuskysymyksiin vastaamisen ohella tuotetaan asiakaspalautetta yhteistyökumppanillemme, Koulukadun Hymy Oy:lle. Yhteistyökumppani voi hyödyntää työn tuloksia markkinoinnissa ja valkaisuasiakkaiden palvelun parantamisessa. Pitkän aikavälin tavoitteena on suun terveydenhuollon ammattihenkilöstön tiedon lisääntyminen hampaiden valkaisusta. Tavoitteemme on, että jokaisella ammattilaisella olisi ainakin perustiedot hampaiden valkaisusta. Valkaisuja tekevien ammattilaisten tulisi pystyä kertomaan asiakkaalle valkaisun menetelmistä ja perustella toimintansa tieteellisiin faktoihin perustuen.
Tutkimuksemme päätutkimusmenetelmänä on asiakkaille toteutettu kysely. Toteutimme internetpohjaisen puolistrukturoidun kyselyn kaikille valkaisuun Koulukadun Hymyyn tulleille asiakkaille. Kyselyyn vastattiin heti käynnin päätteeksi tai tarvittaessa asiakkaat täyttivät kyselyn myöhemmin kotonaan omalla mobiililaitteellaan. Kyselyn lisäksi tietoperustassa on hyödynnetty viimeisimpiä tutkimustietoja, artikkeleita ja haastatteluja niin suomalaisista kuin kansainvälisistäkin lähteistä.
Kyselymme johtopäätöksenä havaitsimme, että hampaiden valkaisuun hakeudutaan pääsääntöisesti, koska asiakkaat ovat tyytymättömiä hampaidensa sävyyn tai koska asiakkaat ovat uteliaita toimenpiteestä. Valkaisun jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys hampaidensa väriin nousi huomattavasti ja ihmiset kokivat olonsa varmemmaksi hymyillessään. Asiakkaiden kiinnostus omahoitoa kohtaan nousi ja motivaatio sopivampien omahoidon välineiden hankkimiseen kohosi. Emme havainneet motivaatiota värjäävien tuotteiden käytön vähentämiselle.