Kuule minua − Suosituksia ikääntyneen kuulovammaisen huomioimiseen digitaalisissa palveluissa ja tuotteissa
Juola, Johanna (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622571
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena on tuottaa suosituksia, miten ikääntynyt kuulovammainen tulee huomioida digitaalisten palveluiden ja tuotteiden suunnittelussa ja tuottamisessa. Kuulovamma on näkymätön vamma, joka vaikuttaa ihmisen elämään monella osa-alueella. Ikääntyneellä kuulovammaisella on haasteita toimintakyvyssä, päivittäisessä elämässä ja sosiaalisessa kanssakäymisessä. Kuuloaistin ollessa heikentynyt, äänellä annettu viesti vääristyy tai jää kokonaan huomioimatta. Ulkopuolisuuden tunne ja turhautuminen lisääntyy. Sosiaalinen elämä kaventuu, kun ei kuule mitä puhutaan tai kuulee vain osia keskustelusta.
Kehittämistutkimuksen toteutuksessa on mukailtu Bikva-mallin neljää perättäistä vaihetta. Kehittämistutkimuksen toteutusvaiheet ovat: Myllypuron monipuolisen palvelukeskuksen päivätoiminnan ja lyhytaikaishoidon asiakkaiden yksilöhaastattelut, ammattilaisten ryhmähaastattelut, suosituksien arviointi HIPPA- eli Hyvinvointia ja parempaa palveluasumista digitalisaation avulla-hankkeessa ja suositusten julkaiseminen.
Kehittämistutkimuksen suositukset on tuotettu haastatteluaineiston analyysiin pohjalta. Analyysi on tehty induktiivisen sisällönanalyysin mukaan, ja sitä on ohjannut aineistosta nousseet teoreettiset merkitykset. Suositukset on jaettu neljään pääkohtaan: Ikääntyneen huomioiminen, Ikääntyneen kuulovammaisen tarpeet, Digitaalisten palveluiden ja tuotteiden kehittämisessä huomioitavaa ja Konkreettisia tarpeita palveluille ja tuotteille.
Ikääntyneiden huomioimisessa keskeisintä on ikääntyneen tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi. Ikääntyneen kuulovammaisen tarpeet liittyvät sosiaalisen kanssakäymisen mahdollistamiseen, selkeään kommunikointiin, taustamelun minimointiin eri tilanteissa ja muun toimintakyvyn muutosten vaikutuksien huomioimiseen. Digitaaliset palvelut tulee tuottaa niin, että ne kompensoivat ikääntynen kuulovammaisen toimintakykyä ja ovat selkeitä ja yksinkertaisia. Konkreettisia toimenpiteitä palveluiden ja tuotteiden tuottamiseen ovat säännöllisen huollon järjestäminen, ohjeistuksen selkokielisyys ja video-ohjeiden tekstittäminen.
Suositukset ovat ikääntyneiden kuulovammaisten ja heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia palveluista, tuotteista ja niiden käytettävyydestä. Kehittämistutkimuksen tulokset ja suositukset ovat kaikkien hyödynnettävissä.
Kehittämistutkimuksen toteutuksessa on mukailtu Bikva-mallin neljää perättäistä vaihetta. Kehittämistutkimuksen toteutusvaiheet ovat: Myllypuron monipuolisen palvelukeskuksen päivätoiminnan ja lyhytaikaishoidon asiakkaiden yksilöhaastattelut, ammattilaisten ryhmähaastattelut, suosituksien arviointi HIPPA- eli Hyvinvointia ja parempaa palveluasumista digitalisaation avulla-hankkeessa ja suositusten julkaiseminen.
Kehittämistutkimuksen suositukset on tuotettu haastatteluaineiston analyysiin pohjalta. Analyysi on tehty induktiivisen sisällönanalyysin mukaan, ja sitä on ohjannut aineistosta nousseet teoreettiset merkitykset. Suositukset on jaettu neljään pääkohtaan: Ikääntyneen huomioiminen, Ikääntyneen kuulovammaisen tarpeet, Digitaalisten palveluiden ja tuotteiden kehittämisessä huomioitavaa ja Konkreettisia tarpeita palveluille ja tuotteille.
Ikääntyneiden huomioimisessa keskeisintä on ikääntyneen tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi. Ikääntyneen kuulovammaisen tarpeet liittyvät sosiaalisen kanssakäymisen mahdollistamiseen, selkeään kommunikointiin, taustamelun minimointiin eri tilanteissa ja muun toimintakyvyn muutosten vaikutuksien huomioimiseen. Digitaaliset palvelut tulee tuottaa niin, että ne kompensoivat ikääntynen kuulovammaisen toimintakykyä ja ovat selkeitä ja yksinkertaisia. Konkreettisia toimenpiteitä palveluiden ja tuotteiden tuottamiseen ovat säännöllisen huollon järjestäminen, ohjeistuksen selkokielisyys ja video-ohjeiden tekstittäminen.
Suositukset ovat ikääntyneiden kuulovammaisten ja heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia palveluista, tuotteista ja niiden käytettävyydestä. Kehittämistutkimuksen tulokset ja suositukset ovat kaikkien hyödynnettävissä.