Ammatillisesta koulutuksesta työelämään : työllistymisen tukeminen ratkaisu- ja voimavarakeskeisellä menetelmällä
Andersson, Henna (2019)
Andersson, Henna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622567
Tiivistelmä
Koulutuksen nivelvaiheet ovat suuria muutoksia ja yksi syrjäytymisen riskitekijä erityisesti nuoren elämässä. Tämän kehittämistyön kehittämistehtävänä oli tuoda työllisyyspalveluita varten kehitetty keskustelumenetelmä ammatillisen oppilaitoksen käyttöön. Keskustelumenetelmän tavoitteena on tukea opintojensa loppuvaiheessa olevaa opiskelijaa työllistymisen haasteissa ja kartoittaa opiskelijan tilannetta sekä avun tarvetta.
Kehittämistyön toimeksiantaja oli 6Aika: DuuniPolku -hanke, jonka yksi tavoite on luoda uusia tukitoimia ja toimintamalleja koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheisiin. Hankkeen puitteissa oli aiemmin kehitetty keskustelulomake työttömän työnhakijan motivaation ja voimavarojen tukemiseen. Tämän työn kehittämistehtävä oli kyseisen lomakkeen muokkaus ja tuominen ammatillisen oppilaitoksen tarpeita vastaavaksi. Kehittämistehtävä toteuttaa hankkeen tavoitetta luoda uusia toimintamalleja tukea valmistumisen ja työelämän siirtymävaiheessa oleville nuorille.
Kehittämisprosessin menetelminä käytettiin asiantuntijaraatia keskustelulomakkeen muokkausvaiheessa, yksilökeskusteluja lomakkeen testausvaiheessa ja strukturoitua kyselyä keskustelulomakkeen arviointivaiheessa. Yksilökeskusteluissa ja työn tuotoksessa, eli keskustelulomakkeessa, menetelminä ovat ratkaisu- ja voimavarakeskeinen sekä motivoiva menetelmä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, kehittämistyön toteutusprosessista, kehittämistyön arvioinnista ja liitteenä olevista keskustelulomakkeista, työn tuotoksesta. Teoriaosuus käsittelee ammatillisen koulutuksen tilannetta Suomessa, aiheen ajankohtaisuutta sekä nuoren kohtaamista ja keskustelun menetelmiä. Valmis tuotos on nähtävillä toimeksiantajan julkaisussa ja hyödynnettävissä nuoren kohtaamisessa ammatillisessa oppilaitoksessa. Educational transitions are important events in people’s lives and therefore also significant risk factors for social exclusion, especially among the youth. The development task of this thesis was to bring a new discussion method in vocational schools to support students before stepping to working life. The aim of the discussion method is to support the students and help them to identify their strengths and abilities in working life. The discussion method can be used also as a tool for the professionals to survey the difficulties students may have during their transition phases.
This thesis was made for 6Aika: DuuniPolku project. One object of the project is to find new methods to support the transition phase between studying and working life. Previously, within this project, a discussion form for the use of employment services had been developed. The goal of this thesis was to modify the discussion form to meet the requirements of vocational school students with difficulties during their transition phase.
vocational school, individual discussions with the students and a structured inquiry to find out the influence of the discussions. The methods used in the discussions and in the discussion form are solution central and resource central methods and motivating discussion.
This thesis consists of a theory section, a description of the implementation process and evaluation of the development task, and the appendices which hold the output of the thesis. The theory section discusses about the situation of vocational education in Finland, topicality of the thesis and the methods used in the discussions. Output of this thesis is available in the publication of 6Aika: Duunipolku project.
Kehittämistyön toimeksiantaja oli 6Aika: DuuniPolku -hanke, jonka yksi tavoite on luoda uusia tukitoimia ja toimintamalleja koulutuksen ja työelämän siirtymävaiheisiin. Hankkeen puitteissa oli aiemmin kehitetty keskustelulomake työttömän työnhakijan motivaation ja voimavarojen tukemiseen. Tämän työn kehittämistehtävä oli kyseisen lomakkeen muokkaus ja tuominen ammatillisen oppilaitoksen tarpeita vastaavaksi. Kehittämistehtävä toteuttaa hankkeen tavoitetta luoda uusia toimintamalleja tukea valmistumisen ja työelämän siirtymävaiheessa oleville nuorille.
Kehittämisprosessin menetelminä käytettiin asiantuntijaraatia keskustelulomakkeen muokkausvaiheessa, yksilökeskusteluja lomakkeen testausvaiheessa ja strukturoitua kyselyä keskustelulomakkeen arviointivaiheessa. Yksilökeskusteluissa ja työn tuotoksessa, eli keskustelulomakkeessa, menetelminä ovat ratkaisu- ja voimavarakeskeinen sekä motivoiva menetelmä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, kehittämistyön toteutusprosessista, kehittämistyön arvioinnista ja liitteenä olevista keskustelulomakkeista, työn tuotoksesta. Teoriaosuus käsittelee ammatillisen koulutuksen tilannetta Suomessa, aiheen ajankohtaisuutta sekä nuoren kohtaamista ja keskustelun menetelmiä. Valmis tuotos on nähtävillä toimeksiantajan julkaisussa ja hyödynnettävissä nuoren kohtaamisessa ammatillisessa oppilaitoksessa.
This thesis was made for 6Aika: DuuniPolku project. One object of the project is to find new methods to support the transition phase between studying and working life. Previously, within this project, a discussion form for the use of employment services had been developed. The goal of this thesis was to modify the discussion form to meet the requirements of vocational school students with difficulties during their transition phase.
vocational school, individual discussions with the students and a structured inquiry to find out the influence of the discussions. The methods used in the discussions and in the discussion form are solution central and resource central methods and motivating discussion.
This thesis consists of a theory section, a description of the implementation process and evaluation of the development task, and the appendices which hold the output of the thesis. The theory section discusses about the situation of vocational education in Finland, topicality of the thesis and the methods used in the discussions. Output of this thesis is available in the publication of 6Aika: Duunipolku project.