Softbundlaamalla kasvua : case: Elisa Oyj
Räihä, Atte (2019)
Räihä, Atte
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522357
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin softbundlaamista apuvälineenä kalliimpien, premium-liittymien myynnissä Elisalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin softbundlaamista voidaan hyödyntää Elisan eri tuotteiden ja palveluiden myynnissä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin syyskuun ja lokakuun välisenä aikana, viikoilla 36-40. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin informoitua kyselyä. Tutkimuksen perusjoukkoa ei alun perin tarkasti rajattu, mutta sähköpostin kautta rajaus oli Tikkurilan kampuksen LIKO-opiskelijat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui palvelumuotoilusta ja softbundlaamisesta. Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsiteltiin palvelumuotoilua, sen perusteita ja palvelumuotoilun merkitystä osana toimivaa asiakaskokemusta. Teoriaosuuden toinen luku käsitteli puolestaan softbundlaamista, esimerkkejä eri markkinoilta, ja sen mahdollisuuksia myynnin tukena.
Opinnäytetyön aikana saatiin selville, että softbundlaamista tehdään jo maailmalla, niin operaattorialalla, kuin muillakin toimialalla. Softbundlaamista voi tehdä hyvin ja huonosti, mutta toimiva malleja on saatavilla, ja ne tulee ottaa osaksi Elisan strategiaa. Täysin uusia toimintatapoja ei tarvitse itse keksiä, vaan ottaa elementtejä niiltä yrityksiltä, jotka ovat softbundlaamisessa jo aikaisemmin onnistuneet.
Tutkimus tuotti Elisalla lisäarvoa ja toimivia toimintamalleja, joita pystyy suoraan hyödyntämään nykyisten premium-liittymien, sekä muidenkin palveluiden ja tuotteiden kohdalla.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin syyskuun ja lokakuun välisenä aikana, viikoilla 36-40. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin informoitua kyselyä. Tutkimuksen perusjoukkoa ei alun perin tarkasti rajattu, mutta sähköpostin kautta rajaus oli Tikkurilan kampuksen LIKO-opiskelijat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui palvelumuotoilusta ja softbundlaamisesta. Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsiteltiin palvelumuotoilua, sen perusteita ja palvelumuotoilun merkitystä osana toimivaa asiakaskokemusta. Teoriaosuuden toinen luku käsitteli puolestaan softbundlaamista, esimerkkejä eri markkinoilta, ja sen mahdollisuuksia myynnin tukena.
Opinnäytetyön aikana saatiin selville, että softbundlaamista tehdään jo maailmalla, niin operaattorialalla, kuin muillakin toimialalla. Softbundlaamista voi tehdä hyvin ja huonosti, mutta toimiva malleja on saatavilla, ja ne tulee ottaa osaksi Elisan strategiaa. Täysin uusia toimintatapoja ei tarvitse itse keksiä, vaan ottaa elementtejä niiltä yrityksiltä, jotka ovat softbundlaamisessa jo aikaisemmin onnistuneet.
Tutkimus tuotti Elisalla lisäarvoa ja toimivia toimintamalleja, joita pystyy suoraan hyödyntämään nykyisten premium-liittymien, sekä muidenkin palveluiden ja tuotteiden kohdalla.