Kanta- ja Päijät-Hämeen PK-elintarvikeyritysten hyödyntämätön tuotantokapasiteetti ja potentiaaliset markkinakanavat
Urkko, Juho; Vätti, Saku (2011)
Urkko, Juho
Vätti, Saku
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223436
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Kanta- ja Päijät-Hämeen PK-elintarvikeyritysten hyödyntämättömän tuotantokapasiteetin selvittäminen sekä potentiaalisten markkinakanavien tunnistaminen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Agropolis OY:n hallinnoima Aitoja makuja Hämeestä –hanke.
Työn tarkoituksena on kartoittaa kohdeyritysten tuotantokapasiteetin käyttöä ja halukkuutta sen lisäämiseksi, toisaalta taas tunnistaa markkina-kanavia, joille yritykset ovat yrittäneet tai haluaisivat laajeta ja myydä tuotteitaan.
Työ koostuu kaikkineen teoriapohjasta (mm. Ruoka-Suomi tilastot, Työ- ja elinkeinoministeriön tutkimusraportit, PTT ym.), yrityksille toteutettavasta kyselytutkimuksesta sekä valikoiduista case-tapauksista, joiden kautta tarkemmin paneudutaan yksittäisen yrittäjän tai yrityksen ongelmaan.
Tutkimus toteutettiin syksyn ja alkutalven 2010 aikana ja siihen vastasi kaikkineen 21 yritystä. Kyselytulokset olivat varsin odotettuja, ja vahvistivat kuvaa yrityskentästä, jonka parissa työskentelimme.
Yrityksiltä saatujen vastausten pohjalta hyödyntämätöntä tuotantokapasiteettia yrityksissä on jonkin verran, samoin myös laajentamishalukkuutta uusille markkinoille löytyy. Vaikka ajatuksena oli tuotannon piilopotentiaalin hyödyntäminen, moni yritys koki lisäinvestoinnit haasteena tuotannon laajentamiselle raskaan byrokratian ohella.
Kokonaisuutena yrityskentän odotusten tulevaan todettiin olevan positiivisia joskin mittavampiin panostuksiin suhtauduttiin varauksella.
Työn tarkoituksena on kartoittaa kohdeyritysten tuotantokapasiteetin käyttöä ja halukkuutta sen lisäämiseksi, toisaalta taas tunnistaa markkina-kanavia, joille yritykset ovat yrittäneet tai haluaisivat laajeta ja myydä tuotteitaan.
Työ koostuu kaikkineen teoriapohjasta (mm. Ruoka-Suomi tilastot, Työ- ja elinkeinoministeriön tutkimusraportit, PTT ym.), yrityksille toteutettavasta kyselytutkimuksesta sekä valikoiduista case-tapauksista, joiden kautta tarkemmin paneudutaan yksittäisen yrittäjän tai yrityksen ongelmaan.
Tutkimus toteutettiin syksyn ja alkutalven 2010 aikana ja siihen vastasi kaikkineen 21 yritystä. Kyselytulokset olivat varsin odotettuja, ja vahvistivat kuvaa yrityskentästä, jonka parissa työskentelimme.
Yrityksiltä saatujen vastausten pohjalta hyödyntämätöntä tuotantokapasiteettia yrityksissä on jonkin verran, samoin myös laajentamishalukkuutta uusille markkinoille löytyy. Vaikka ajatuksena oli tuotannon piilopotentiaalin hyödyntäminen, moni yritys koki lisäinvestoinnit haasteena tuotannon laajentamiselle raskaan byrokratian ohella.
Kokonaisuutena yrityskentän odotusten tulevaan todettiin olevan positiivisia joskin mittavampiin panostuksiin suhtauduttiin varauksella.