3.-luokkalaisten terveyden edistäminen liikkuvassa hammashoitoyksikössä
Silver, Minna; Heikkinen, Roosa (2019)
Silver, Minna
Heikkinen, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522363
Tiivistelmä
Oulun kaupungin suun terveydenhuollossa on käytössä liikkuva hammashoitoyksikkö. Liikkuvan hoitoyksikön avulla suuhygienistit toteuttavat kolmasluokkalaisten suun terveystarkastukset Yli-Iin ja Ylikiimingin alakouluilla. Tarkastusten lisäksi toimintaan sisältyy myös kolmasluokkalaisten terveyden edistäminen. Opinnäytetyön toimeksiantajan eli Oulun kaupungin pyynnöstä käytössä olevaa terveyden edistämisen toimintamallia tutkittiin ja kehitettiin opinnäytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terveyden edistämisen toimintamallia, eli löytää ne toimintamenetelmät, jotka tukevat parhaiten kolmasluokkalaisten oppimista, sekä lisätä moniammatillista yhteistyötä suun terveydenhuollon ja muiden tahojen, kuten koulun ja kouluterveydenhoitajan, välillä. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineiston keruumenetelmäksi valittiin avoin lomakehaastattelu. Haastatteluun vastasi kaksi suuhygienistiä, jotka työskentelevät Oulun kaupungin liikkuvassa hammashoitoyksikössä.
Saatujen vastausten perusteella suuhygienistit kokevat käytössä olevan kolmasluokkalaisten terveyden edistämismallin toimivaksi. Tässä opinnäytetyössä toimintamallin kehittämisehdotuksia ideoitiin tutkimustietoon perustuen. Esimerkiksi havainnollistavat kuvat, esimerkit ja pelit tukisivat kolmasluokkalaisen oppimista. Toiminnallisen ryhmätehtävän avulla kolmasluokkalaiset kertaisivat oppimaansa ja oppisivat myös toisiltaan. Terveyden edistämisen vaikuttavuutta voitaisiin mitata esimerkiksi kyselyn avulla.
Oulun kaupunki voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia osana terveyden edistämistyötä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suun terveyden edistämisen kehittämisessä niin kolmasluokkalaisille kuin muillekin koululaisille. Toimiva terveyden edistämisen toimintamalli johtaa pitkällä aikavälillä koululaisten suun terveydentilan paranemiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terveyden edistämisen toimintamallia, eli löytää ne toimintamenetelmät, jotka tukevat parhaiten kolmasluokkalaisten oppimista, sekä lisätä moniammatillista yhteistyötä suun terveydenhuollon ja muiden tahojen, kuten koulun ja kouluterveydenhoitajan, välillä. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineiston keruumenetelmäksi valittiin avoin lomakehaastattelu. Haastatteluun vastasi kaksi suuhygienistiä, jotka työskentelevät Oulun kaupungin liikkuvassa hammashoitoyksikössä.
Saatujen vastausten perusteella suuhygienistit kokevat käytössä olevan kolmasluokkalaisten terveyden edistämismallin toimivaksi. Tässä opinnäytetyössä toimintamallin kehittämisehdotuksia ideoitiin tutkimustietoon perustuen. Esimerkiksi havainnollistavat kuvat, esimerkit ja pelit tukisivat kolmasluokkalaisen oppimista. Toiminnallisen ryhmätehtävän avulla kolmasluokkalaiset kertaisivat oppimaansa ja oppisivat myös toisiltaan. Terveyden edistämisen vaikuttavuutta voitaisiin mitata esimerkiksi kyselyn avulla.
Oulun kaupunki voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia osana terveyden edistämistyötä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suun terveyden edistämisen kehittämisessä niin kolmasluokkalaisille kuin muillekin koululaisille. Toimiva terveyden edistämisen toimintamalli johtaa pitkällä aikavälillä koululaisten suun terveydentilan paranemiseen.