Yleisimmät ensiaputilanteet päiväkodissa: Opas päiväkoti Vehmiksen henkilökunnalle
Mörsky, Vilma; Lampinen, Jessica (2019)
Mörsky, Vilma
Lampinen, Jessica
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121786
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Asikkalassa sijaitsevan päiväkoti Vehmiksen kans-sa. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää päiväkoti Vehmiksen henki-lökunnan tietämystä yleisimmistä 0-6-vuotiaille tapahtuvista tapaturmista ja sairaskoh-tauksista sekä parantaa valmiuksia toteuttaa ensiapua näiden sattuessa. Työn tavoit-teena oli tuottaa ensiapuopas henkilökunnan käyttöön.
Opinnäytetyössä käsiteltiin toimeksiantajan toiveen mukaan yleisimpiä lapsille sattuvia tapaturmia ja sairaskohtauksia sekä niiden ensiapua. Päiväkodin henkilökunnan toi-veet kerätiin haastattelemalla heitä opinnäytetyöprosessin alkuvaiheessa. Työssä käsiteltiin myös lapsen anatomisia ja fysiologisia erityispiirteitä sekä lapsen kohtaamis-ta ensiaputilanteissa. Teoriatieto kerättiin sekä suomen-, että vieraskielisiä lähteitä käyttäen. Oppaasta haluttiin mahdollisimman helppokäyttöinen, joten se tehtiin A5-kokoiseksi vihoksi. Henkilökunnalle järjestettiin koulutuspäivä oppaan asioista.
Oppaasta ja koulutuspäivästä kerättiin palautetta henkilökunnalta etukäteen laaditun kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tulokset osoittivat, että päiväkodin henkilökunta koki oppaan erittäin tarpeellisena, vaikka osalle sen sisältämä tieto oli jo tuttua. Tuloksista kävi ilmi, että opas oli henkilökunnan mielestä selkeä ja helposti hyödynnettävissä.
Ensiaputaitojen merkitys korostui opinnäytetyöprosessin aikana. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että opinnäytetyön tuotokselle oli todellinen tarve päiväkodin arjessa, ja oppaasta saatiin henkilökunnan toiveiden mukainen.
Opinnäytetyössä käsiteltiin toimeksiantajan toiveen mukaan yleisimpiä lapsille sattuvia tapaturmia ja sairaskohtauksia sekä niiden ensiapua. Päiväkodin henkilökunnan toi-veet kerätiin haastattelemalla heitä opinnäytetyöprosessin alkuvaiheessa. Työssä käsiteltiin myös lapsen anatomisia ja fysiologisia erityispiirteitä sekä lapsen kohtaamis-ta ensiaputilanteissa. Teoriatieto kerättiin sekä suomen-, että vieraskielisiä lähteitä käyttäen. Oppaasta haluttiin mahdollisimman helppokäyttöinen, joten se tehtiin A5-kokoiseksi vihoksi. Henkilökunnalle järjestettiin koulutuspäivä oppaan asioista.
Oppaasta ja koulutuspäivästä kerättiin palautetta henkilökunnalta etukäteen laaditun kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tulokset osoittivat, että päiväkodin henkilökunta koki oppaan erittäin tarpeellisena, vaikka osalle sen sisältämä tieto oli jo tuttua. Tuloksista kävi ilmi, että opas oli henkilökunnan mielestä selkeä ja helposti hyödynnettävissä.
Ensiaputaitojen merkitys korostui opinnäytetyöprosessin aikana. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että opinnäytetyön tuotokselle oli todellinen tarve päiväkodin arjessa, ja oppaasta saatiin henkilökunnan toiveiden mukainen.