Huoneistotarkastusprosessin mallintaminen ja kehittäminen : Case Lahden Talot Oy
Pennanen, Janne (2019)
Pennanen, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021737
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin prosessikuvaukset Lahden Talot Oy:n huoneistotarkastus prosessista, sekä tutkittiin Lahden Talot Oy:n asukkaiden tekemien korjausesitysten palautteita ja tutkimuksen tuloksien perusteella analysoitiin, mitä kehitettävää yrityksen poismuuttotarkastusprosessissa on.
Työn teoriaosuus käsittelee prosessikuvauksen teoriaa ja menetelmiä sekä sitä, miten prosessia voidaan yrityksessä kehittää, johtamisen ja mittaamisen avulla. Teoriaosuudessa esitetään myös lainsäädännön vaikutuksia huoneistotarkastusprosessiin. Teoriaosuutta on käsitelty ammattikirjallisuuden, sekä elektronisten lähteiden avulla.
Tutkimuksen empiirinen osio on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään toiminnallisen havainnoinnin menetelmin laadittuja prosessikuvauksia, jotka kuvaavat huoneistotarkastusprosessin nykytilaa. Toisessa osassa on tutkimus asukkaiden laatimien, korjausesityksistä kerättyjen palautteiden jakautumisesta eri huoneiden välillä. Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen valmiista aineistosta, joka muutettiin tilastolliseen malliin. Tutkimustulosten analyysiosiossa pohditaan syitä, minkä vuoksi kyseisiä tuloksia on saatu ja miten tulosten valossa toimintaa voidaan kehittää. Osiossa tutkittiin myös prosessijohtamista ja luotiin kehitysehdotuksia mittareihin.
Tehty tutkimus ja luodut prosessikuvaukset mahdollistavat huoneistotarkastustoiminnan kehittämisen ja antavat suuntaa, minne ja miten kehitystyötä kannattaa jatkaa. The purpose of the thesis is to model the business process of room inspections for Lahden Talot Oy and to examine the feedback Lahden Talot Oy’s customers give about the condition of their apartments.
The theoretical part of the study concentrates on the theory and the methods of process modelling and also how the processes can be developed by leadership and measurement. This part also describes legislative aspects affecting the room inspection process. Sources include literary and digital material related to the topic.
The empirical part of the study has been divided to two part. First part deals with the process models that were made by functional observation method, which describe the current state of the process. The second part is about the research of the customer complaints about the apartment’s condition when they move in. The research material was collected using quantitative methods from the existing material, which was then converted into a statistical format. The analysis section discusses the reasons behind these results and how the process could be improved upon based on them. The section also explores process management and suggestions on how to improve the currently used measurement systems.
The study and the business process models presented within, enable the developments of room inspection operations
Työn teoriaosuus käsittelee prosessikuvauksen teoriaa ja menetelmiä sekä sitä, miten prosessia voidaan yrityksessä kehittää, johtamisen ja mittaamisen avulla. Teoriaosuudessa esitetään myös lainsäädännön vaikutuksia huoneistotarkastusprosessiin. Teoriaosuutta on käsitelty ammattikirjallisuuden, sekä elektronisten lähteiden avulla.
Tutkimuksen empiirinen osio on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään toiminnallisen havainnoinnin menetelmin laadittuja prosessikuvauksia, jotka kuvaavat huoneistotarkastusprosessin nykytilaa. Toisessa osassa on tutkimus asukkaiden laatimien, korjausesityksistä kerättyjen palautteiden jakautumisesta eri huoneiden välillä. Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen valmiista aineistosta, joka muutettiin tilastolliseen malliin. Tutkimustulosten analyysiosiossa pohditaan syitä, minkä vuoksi kyseisiä tuloksia on saatu ja miten tulosten valossa toimintaa voidaan kehittää. Osiossa tutkittiin myös prosessijohtamista ja luotiin kehitysehdotuksia mittareihin.
Tehty tutkimus ja luodut prosessikuvaukset mahdollistavat huoneistotarkastustoiminnan kehittämisen ja antavat suuntaa, minne ja miten kehitystyötä kannattaa jatkaa.
The theoretical part of the study concentrates on the theory and the methods of process modelling and also how the processes can be developed by leadership and measurement. This part also describes legislative aspects affecting the room inspection process. Sources include literary and digital material related to the topic.
The empirical part of the study has been divided to two part. First part deals with the process models that were made by functional observation method, which describe the current state of the process. The second part is about the research of the customer complaints about the apartment’s condition when they move in. The research material was collected using quantitative methods from the existing material, which was then converted into a statistical format. The analysis section discusses the reasons behind these results and how the process could be improved upon based on them. The section also explores process management and suggestions on how to improve the currently used measurement systems.
The study and the business process models presented within, enable the developments of room inspection operations