Kerinkallion päiväkodin perehdytyskansio maahanmuuttajaperheille : Kuvatuen käyttö perheiden kohtaamisessa
Eilola, Jenna; Ralli, Reetta; Vilkman-Kivekäs, Suvi (2019)
Eilola, Jenna
Ralli, Reetta
Vilkman-Kivekäs, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja Kerinkallion päiväkodin henkilökunnalle maahanmuuttajaperheiden kohtaamiseen ja vuorovaikutuksen tueksi. Tavoitteena oli tuottaa Kerinkallion päiväkodille kuvallinen perehdytyskansio tilanteisiin, joissa yhteisen kielen puuttuminen aiheuttaa ongelmia ja väärinymmärryksiä. Teoreettiset lähtökohdat koskevat maahanmuuttajia, kulttuuria, kasvatuskumppanuutta sekä vuorovaikutusta kasvatushenkilökunnan ja monikulttuuristen lasten vanhempien välillä. Tutkimuksemme pääosassa näkyvät yhteistyö ja vuorovaikutus maahanmuuttajaperheiden kanssa sekä kulttuurierojen tuomat haasteet perheiden kohtaamisessa. Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin laatimalla kasvatushenkilökunnalle sähköinen kysely. Tutkimukseen vastasi yhdeksän Kerinkallion päiväkodin työntekijää. Muodostimme kyselyalustan ohjelmalla vastauksista excel-taulukon, jossa ne näkyivät teemoittain lajiteltuina. Jäsensimme vastaukset pienempiin osiin ja etsimme niistä yhtäläisyyksiä ja eroja. Näin pystyimme vertailemaan aineiston antia ja poimimaan siitä tutkimuksemme kannalta olennaista tietoa. Tutkimustulosten mukaan päiväkodin henkilökunta koki tarvitsevansa työnsä tueksi selkeitä kuvia, joilla voi havainnollistaa maahanmuuttajataustaisille vanhemmille arjen asioita. Tilanteita, joihin kuvatukea toivottiin, olivat säähän sopiva pukeutuminen, hoitopäivän aikana tarvittavat vaatteet ja tavarat, toimintamallit lapsen sairastuessa sekä retket. Aikakäsite ja sitoutuminen päivähoidon aikatauluun aiheuttivat myös kulttuurieroista johtuvia haasteita. Kuvallisella perehdytyskansiolla ei ole tarkoitus korvata tulkkia. Se on kuitenkin toimiva työkalu henkilökunnan käyttöön. Sen avulla voidaan edistää maahanmuuttajataustaisten vanhempien osallisuutta ja kasvatuskumppanuuden toteutumista.