Djur inom småbarnspedagogik; en möjlighet eller utopi
Antfolk, Erik; Koskela, Malin; Södergård, Jullia (2019)
Antfolk, Erik
Koskela, Malin
Södergård, Jullia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121857
Tiivistelmä
Tämän opinnenäytön tarkoitus on selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat suhtautuvat eläimiin varhaiskasvatuksessa. Kysymyksemme, joihin pyrimme vastaamaan, ovat: Onko mahdollista pitää eläimiä varhaiskasvatuksessa? Onko tarpeeksi tukea eläinten pitämiseen varhaiskasvatuksessa Suomessa olevissa virallisissa ohjausasiakirjoissa? Ja oppiiko lapsia eläimistä empatiaa?
Teoriaosassa esitellään, miten eläimet vaikuttavat ihmisiin, green care-menetelmistä, ohjausasiakirjoja jotka vaikuttavat varhaiskasvatukseen, sosiaalipedagogiikkaan, pedagogiikkaan ja miten eläinten avustama työ näyttää Suomessa ja muissa maissa.
Teimme neljä laadullista haastattelua varhaiskasvatuksen opettajien kanssa.
Kyselystämme havaittiin, että opettajat katsoivat, että eläinten pitäminen varhaiskasvatuksessa voi aiheuttaa mahdollisia käytännön ongelmia, mutta he olivat myös varsin vakuuttuneita siitä, että varhaiskasvatuksen eläimet voivat kehittää lasten empaattista kykyä.
Teoriaosassa esitellään, miten eläimet vaikuttavat ihmisiin, green care-menetelmistä, ohjausasiakirjoja jotka vaikuttavat varhaiskasvatukseen, sosiaalipedagogiikkaan, pedagogiikkaan ja miten eläinten avustama työ näyttää Suomessa ja muissa maissa.
Teimme neljä laadullista haastattelua varhaiskasvatuksen opettajien kanssa.
Kyselystämme havaittiin, että opettajat katsoivat, että eläinten pitäminen varhaiskasvatuksessa voi aiheuttaa mahdollisia käytännön ongelmia, mutta he olivat myös varsin vakuuttuneita siitä, että varhaiskasvatuksen eläimet voivat kehittää lasten empaattista kykyä.