Todentuntuisen VR-ympäristön luonti editointialustalla koulutusnäkökulmasta tarkasteltuna
Nipala, Jenna (2019)
Nipala, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322041
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on tehdä virtuaalitodellisuudessa koettava VR-ympäristö. Virtuaalitodellisuus on laaja käsite, joka lyhykäisyydessään tarkoittaa VRlaseilla katsottavaa virtuaalista sisältöä. Produktin tarkoituksena on testata alustaa nimeltä 360Editor, jonka avulla pystytään luomaan omaa 360 asteen sisältöä virtuaalitodellisuuteen. Toimeksiantajana toimii 360Mediatalo ja heidän tavoitteensa on saada ideoita 360Editorin kehittämiseen koulutusnäkökulmasta tarkasteltuna.
Virtuaalitodellisuutta voi luoda 360-kuvien ja 360-videoiden avulla. Ne voi kuvata aidosta ympäristöstä 360-kameralla. 360-kameralla kuvattu sisältö pitää jälkikäsitellä eli esimerkiksi kameran jokaisen linssin kuva tulee yhdistää eli stitchata.
Virtuaalitodellisuus tukee opetusta interaktiivisten komponenttien avulla sekä auttaa käyttäjää oppimaan nopeammin, sillä VR-lasien avulla keskittyminen on vain sisällössä. Opetustavat mullistuvat ja uutta teknologiaa otetaan koko ajan enemmän käyttöön sekä kouluissa, että työpaikoilla.
Produktin aineisto kuvattiin historian ja nykytaiteen museosta Aboa Vetus & Ars Novasta kesällä 2019. Aineiston avulla se luotiin 360Editorissa VR-ympäristöksi. Työvaiheisiin kuului suunnittelu, kuvaus ja muokkaus. 360Editorin avulla VR-ympäristöön saatiin komponentteja, jolla ympäristössä pääsee liikkumaan sekä avaamaan yksityiskohtaisia informaatioita.
360Editor on hyvä työkalu kouluissa opettajille sekä oppilaille. 360Editoriin voi kehittää omat alakohtaiset toiminnot, jotka koululle voisi olla esimerkiksi ryhmäforum, tentit ja kurssit. Nämä ominaisuudet auttaisivat opettajia luomaan mielenkiintoista sisältöä opiskelijoille ja opiskelijat saisivat näistä ominaisuuksista ainutlaatuisen tavan oppia.
Virtuaalitodellisuutta voi luoda 360-kuvien ja 360-videoiden avulla. Ne voi kuvata aidosta ympäristöstä 360-kameralla. 360-kameralla kuvattu sisältö pitää jälkikäsitellä eli esimerkiksi kameran jokaisen linssin kuva tulee yhdistää eli stitchata.
Virtuaalitodellisuus tukee opetusta interaktiivisten komponenttien avulla sekä auttaa käyttäjää oppimaan nopeammin, sillä VR-lasien avulla keskittyminen on vain sisällössä. Opetustavat mullistuvat ja uutta teknologiaa otetaan koko ajan enemmän käyttöön sekä kouluissa, että työpaikoilla.
Produktin aineisto kuvattiin historian ja nykytaiteen museosta Aboa Vetus & Ars Novasta kesällä 2019. Aineiston avulla se luotiin 360Editorissa VR-ympäristöksi. Työvaiheisiin kuului suunnittelu, kuvaus ja muokkaus. 360Editorin avulla VR-ympäristöön saatiin komponentteja, jolla ympäristössä pääsee liikkumaan sekä avaamaan yksityiskohtaisia informaatioita.
360Editor on hyvä työkalu kouluissa opettajille sekä oppilaille. 360Editoriin voi kehittää omat alakohtaiset toiminnot, jotka koululle voisi olla esimerkiksi ryhmäforum, tentit ja kurssit. Nämä ominaisuudet auttaisivat opettajia luomaan mielenkiintoista sisältöä opiskelijoille ja opiskelijat saisivat näistä ominaisuuksista ainutlaatuisen tavan oppia.