Hoivakodin asukkaiden hoitotoimenpiteiden kirjaamisen haasteet ja malli niiden ratkaisemiseksi
Raudver, Ken (2019)
Raudver, Ken
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021750
Tiivistelmä
Insinöörityön päätavoitteena oli luoda konsepti järjestelmästä, jolla lähihoitaja voi kirjata hoitotoimenpiteitä heti suoritetun hoitotoimenpiteen jälkeen. Työ toteutettiin yhteistyössä Helppari Oy:n kanssa. Tavoitteena oli rakentaa mock-up ohjelmistosta, joka pohjautuu PlayPassin NFC- ja RFID-ratkaisuun. RFID (Radio-frequency identification) on tekniikka, joka toimii radiotaajuuksilla ja jota käytetään asioiden ja tuotteiden tunnistamisessa. NFC (Near-field communication) perustuu RFID-teknologiaan, jota käytetään NFC- ja RFID-tunnisteiden lukemiseen.
Työssä haastateltiin ja selvitettiin kirjaamiseen liittyviä haasteita. Insinöörityön aikana haastateltiin neljää Villa Atzalea -hoivakodissa työskentelevää lähihoitajaa. Lähihoitajille esitettiin noin 20 kysymystä liittyen hoivakodin hoitotoimenpiteiden kirjausmenetelmiin.
Työn tuloksista selvisi, että lähihoitajat tekevät hoitotoimenpiteiden kirjaukset työvuoron lopussa. Yhden asukkaan hoitotoimenpiteiden kirjaamisessa voi mennä työvuoron aikana kahdesta minuutista viiteen minuuttiin. Selvisi, että osa lähihoitajista kirjoittaa paperille työvuoron aikana tehtyjä hoitotoimenpiteitä, jotka myöhemmin kirjataan järjestelmään. Osa lähihoitajista kirjasi toimenpiteet järjestelmään ulkomuistista. Hoitajat toivoivat tapaa kirjata hoitotoimenpiteitä heti toimenpiteen suoritettua, sillä kirjaamista pidettiin aikaa vievänä prosessina kokonaistyönkuvaan nähden.
Haastatteluista saatujen tulosten perusteella suunniteltiin konsepti vuokaavioita hyödyntäen. Suunnittelun jälkeen kehitettiin mock-up-ohjelmisto proto.io-sovelluksella. Lopputuloksena saatiin mock-up-malli, jolla pystytään esittämään lähihoitajille valmiin ratkaisun tärkeimpiä ominaisuuksia.
Työn jatkokehityksen kannalta olisi tärkeää esittää lähihoitajille kehitettyä konseptia ja suorittaa sen pohjalta uusi haastattelututkimus. Tämä antaisi selkeämmän suunnan konseptin edistämisen näkökulmasta, jonka lisäksi voitaisiin sulkea pois tarpeettomat toiminnallisuudet.
Työssä haastateltiin ja selvitettiin kirjaamiseen liittyviä haasteita. Insinöörityön aikana haastateltiin neljää Villa Atzalea -hoivakodissa työskentelevää lähihoitajaa. Lähihoitajille esitettiin noin 20 kysymystä liittyen hoivakodin hoitotoimenpiteiden kirjausmenetelmiin.
Työn tuloksista selvisi, että lähihoitajat tekevät hoitotoimenpiteiden kirjaukset työvuoron lopussa. Yhden asukkaan hoitotoimenpiteiden kirjaamisessa voi mennä työvuoron aikana kahdesta minuutista viiteen minuuttiin. Selvisi, että osa lähihoitajista kirjoittaa paperille työvuoron aikana tehtyjä hoitotoimenpiteitä, jotka myöhemmin kirjataan järjestelmään. Osa lähihoitajista kirjasi toimenpiteet järjestelmään ulkomuistista. Hoitajat toivoivat tapaa kirjata hoitotoimenpiteitä heti toimenpiteen suoritettua, sillä kirjaamista pidettiin aikaa vievänä prosessina kokonaistyönkuvaan nähden.
Haastatteluista saatujen tulosten perusteella suunniteltiin konsepti vuokaavioita hyödyntäen. Suunnittelun jälkeen kehitettiin mock-up-ohjelmisto proto.io-sovelluksella. Lopputuloksena saatiin mock-up-malli, jolla pystytään esittämään lähihoitajille valmiin ratkaisun tärkeimpiä ominaisuuksia.
Työn jatkokehityksen kannalta olisi tärkeää esittää lähihoitajille kehitettyä konseptia ja suorittaa sen pohjalta uusi haastattelututkimus. Tämä antaisi selkeämmän suunnan konseptin edistämisen näkökulmasta, jonka lisäksi voitaisiin sulkea pois tarpeettomat toiminnallisuudet.