Käyttäjälähtöisten menetelmien vaikutus käyttöliittymän suunnitteluun ja asiakaskokemukseen : case: TEKIHA
Vilfors, Victoria (2019)
Vilfors, Victoria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021663
Tiivistelmä
Käyttöliittymiä ja järjestelmiä suunnitellaan usein keskittyen liikaa hienoihin toiminnollisuuksiin, organisaation taloudellisiin tavoitteisiin tai laitteiston ja työvälineiden teknisiin mahdollisuuksiin. Tämän seurauksena lukuisissa käyttöliittymissä ei ole otettu huomioon yhtä keskeisimmistä seikoista – käyttäjälähtöisyyttä. Käyttäjälähtöisen suunnittelun keskiössä on ihminen, jonka näkemyksen ja ymmärryksen kannalta suunnitellaan jonkin työvälineen tai järjestelmän toimintaperiaate ja käyttöliittymä.
Opinnäytetyössä tutkittiin käyttäjälähtöisten menetelmien vaikutusta TEKIHA-järjestelmän suunnitteluun ja asiakaskokemukseen. Järjestelmän kehitys osoittautui projektin alettua ongelmalliseksi, joten käyttöliittymän suunnittelussa päätettiin ottaa käyttöön käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmät. Käyttäjälähtöisten menetelmien käyttöönoton vaikutuksia mitattiin asiakkaille suunnattujen kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeiden avulla arvioitiin käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmistä seuraavaa muutosta ja asiakkaan kokemusta prosessista.
Työn tuloksena todettiin, että käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmien käyttöönotto projektissa onnistui ja menetelmät palvelivat asiakkaan tarpeita ja käyttöliittymän suunnitteluprosessia. Kyselyn tulokset olivat hyvin positiivisia ja tukivat väitettä siitä, että käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmät ovat vieneet eteenpäin TEKIHA-järjestelmän suunnitteluprosessia asiakkaan haluamalla tavalla. Kyselyn tulosten perusteella todettiin, että järjestelmän suunnittelussa käytetyt menetelmät ovat käyttäjien kokemusten perusteella olleet toimivia. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjälähtöisen suunnittelun metodien käyttöönotto onnistui. Systems are often designed with too much focus on fine-tuning functionalities, the financial goals of the organization, or the technical capabilities of the hardware and tools. As a result, one of the most important aspects – user centered design – is not taken into account in numerous user interfaces. At the heart of user centered design is a person according to whose perspective and understanding a tool or a system is designed.
The thesis investigated the impact of user centered design methods on the design of the TEKIHA system user interface and customer experience. The development of the system turned out to be problematic at the beginning of the project, so it was decided to implement user centered design methods in the design of the user interface. The impact of adopting user centered methods was measured through customer questionnaires. The questionnaires assess the change resulting from user centered design methods and the customer's experience with the process.
As a result of the work, it was found that the deployment of user centered design methods in the project was successful and the methods served the customer's needs and the design process of the user interface. The results of the survey were very positive and supported the claim that user centered design methods have advanced the design process of the TEKIHA system in the way that was desired by the customer. Based on the results of the survey, it can be said that the methods used in the design of the system have worked well based on user experience. This means that user centered design methods were successfully implemented.
Opinnäytetyössä tutkittiin käyttäjälähtöisten menetelmien vaikutusta TEKIHA-järjestelmän suunnitteluun ja asiakaskokemukseen. Järjestelmän kehitys osoittautui projektin alettua ongelmalliseksi, joten käyttöliittymän suunnittelussa päätettiin ottaa käyttöön käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmät. Käyttäjälähtöisten menetelmien käyttöönoton vaikutuksia mitattiin asiakkaille suunnattujen kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeiden avulla arvioitiin käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmistä seuraavaa muutosta ja asiakkaan kokemusta prosessista.
Työn tuloksena todettiin, että käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmien käyttöönotto projektissa onnistui ja menetelmät palvelivat asiakkaan tarpeita ja käyttöliittymän suunnitteluprosessia. Kyselyn tulokset olivat hyvin positiivisia ja tukivat väitettä siitä, että käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmät ovat vieneet eteenpäin TEKIHA-järjestelmän suunnitteluprosessia asiakkaan haluamalla tavalla. Kyselyn tulosten perusteella todettiin, että järjestelmän suunnittelussa käytetyt menetelmät ovat käyttäjien kokemusten perusteella olleet toimivia. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjälähtöisen suunnittelun metodien käyttöönotto onnistui.
The thesis investigated the impact of user centered design methods on the design of the TEKIHA system user interface and customer experience. The development of the system turned out to be problematic at the beginning of the project, so it was decided to implement user centered design methods in the design of the user interface. The impact of adopting user centered methods was measured through customer questionnaires. The questionnaires assess the change resulting from user centered design methods and the customer's experience with the process.
As a result of the work, it was found that the deployment of user centered design methods in the project was successful and the methods served the customer's needs and the design process of the user interface. The results of the survey were very positive and supported the claim that user centered design methods have advanced the design process of the TEKIHA system in the way that was desired by the customer. Based on the results of the survey, it can be said that the methods used in the design of the system have worked well based on user experience. This means that user centered design methods were successfully implemented.