Päällystämättömän tien kunnostaminen stabiloidulla sivukivi- ja teräskuonamurskeella
Sarkkinen, Minna; Gehör, Seppo; Kujala, Kauko (2019)
Sarkkinen, Minna
Gehör, Seppo
Kujala, Kauko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7219-48-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7219-48-5
Tiivistelmä
GeoSolutions-hankkeessa tutkittiin teollisuuden sivutuotteina syntyvien materiaalien kuten terästeollisuuden kuonien, rikastushiekkojen ja biopolton lentotuhkien, hyödyntämistä infrarakenteiden rakennusaineina perinteisen sementin ja kiviaineksen vaihtoehtona. Hankkeessa toteutettiin kolme koerakennetta, joista yksi oli vanha teollisuuskäytössä olevan tierakenteen kunnostus. Koerakenteen tavoitteena oli tien kantavuuden ja roudankestävyyden parantaminen.
Kehitystyön tavoitteena oli edistää päällystämättömien teiden kunnostusmenetelmien kestävää kehittämistä, korvata sementin käyttöä sivutuotepohjaisilla sideaineilla ja kalliomurskeen käyttöä sivukivellä ja teräskuonamurskeella sekä saavuttaa sivuvirtoja hyödyntämällä kiinteä, kuormitus- ja deformaatiokestävyydeltään parantunut tierakenne. Lisäksi tavoitteena oli kehittää menetelmä, joka soveltuu myös myöhään syksyllä tehtäväksi ja joka ei aiheuta liikennekatkoja kunnostetulla tiellä.
Hankkeen tuloksena kehitettiin useita uusia sivutuotepohjaisia sideainekomposiitteja, joilla voidaan korvata tavallista portlandsementtiä. Vaihtoehtoisten sideaineratkaisujen tehokkuutta, kustannuksia ja ympäristövaikutuksia analysoitiin koetutkimuskohteeseen tehdyn monimuuttuja-analyysin perusteella. Analyysien perusteella useilla eri teräskuonaa, biopolton lentotuhkaa, masuunikuonaa ja rikastushiekkoja sisältävillä sideaineyhdistelmillä voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä ja pienentää ympäristövaikutuksia ja silti saavuttaa halutut tekniset toimivuus- ja kestävyystavoitteet.
Kehitystyön tavoitteena oli edistää päällystämättömien teiden kunnostusmenetelmien kestävää kehittämistä, korvata sementin käyttöä sivutuotepohjaisilla sideaineilla ja kalliomurskeen käyttöä sivukivellä ja teräskuonamurskeella sekä saavuttaa sivuvirtoja hyödyntämällä kiinteä, kuormitus- ja deformaatiokestävyydeltään parantunut tierakenne. Lisäksi tavoitteena oli kehittää menetelmä, joka soveltuu myös myöhään syksyllä tehtäväksi ja joka ei aiheuta liikennekatkoja kunnostetulla tiellä.
Hankkeen tuloksena kehitettiin useita uusia sivutuotepohjaisia sideainekomposiitteja, joilla voidaan korvata tavallista portlandsementtiä. Vaihtoehtoisten sideaineratkaisujen tehokkuutta, kustannuksia ja ympäristövaikutuksia analysoitiin koetutkimuskohteeseen tehdyn monimuuttuja-analyysin perusteella. Analyysien perusteella useilla eri teräskuonaa, biopolton lentotuhkaa, masuunikuonaa ja rikastushiekkoja sisältävillä sideaineyhdistelmillä voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä ja pienentää ympäristövaikutuksia ja silti saavuttaa halutut tekniset toimivuus- ja kestävyystavoitteet.