Agape-keskuksen rakkauden pedagogiikka : Käytäntöjä Agape-keskuksen käyttöön
Cedercreutz, Miro (2019)
Cedercreutz, Miro
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Agape-keskuksen pedagogiikkaa ja tehdä siitä käytännönläheinen opas. Agape-keskus on Pasilassa sijaitseva kristillinen koulu, päiväkoti ja iltapäiväkerho. Agape-keskuksen toiminta-ajatuksen keskiössä on rakkaus, mihin organisaation nimikin viittaa. Agape-keskuksella on kehitetty paljon käytännönläheisiä menetelmiä, joiden avulla pedagogista rakkautta käytetään arjessa ja tavoitteena oli tuottaa organisaation pedagogiikasta opas, jota voisi jakaa viranomaisille ja yhteistyökumppaneille. Organisaation sisällä puhutaan rakkauden pedagogiikasta.
Maailman tahdin kasvaessa pehmeät arvot voivat jäädä sellaisten termien kuten tehokkuus ja kehitys, jalkoihin. Lapsen kasvua ei kuitenkaan voi keinotekoisesti nopeuttaa. Nyky-yhteiskunnassa lapsilla on yhä suurempi tarve sille, että heitä kohdataan ja että heistä välitetään aidosti. Pedagoginen rakkaus voisi tarjota ratkaisua tähän. Pedagoginen rakkaus on opettajan työtä helpottava asia, joka tekee työstä mielenkiintoista. Lapsilla on suuri tarve turvallisille kiintymyssuhteille, ja opettaja voi olla lapselle merkittävä kiintymyskohde.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa yksityiskohtaista tietoa Agape-keskuksen toimintatavoista, joten tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen takana oli idea siitä, että opettajat itse parhaiten tietävät, miten tällaista pedagogiikka toteutetaan käytännössä. Tutkimusmetodeina käytettiin toiminnan observointia, haastatteluja ja kyselyä. Tutkimuksen tuloksena löydettiin uusia lähestymistapoja pedagogiseen rakkauteen ja monia käytännönläheisiä menetelmiä, joiden avulla pedagogista rakkautta voidaan toteuttaa koulussa tai päiväkodissa. Löydettiin myös uutta näkökulmaa siihen, miten tärkeää on selkeä ja yksinkertainen johtoajatus, jonka ympärille toiminta rakentuu ja miten rakkaus sopii siihen tehtävään oivallisesti. Tutkimuksessa selvisi myös, että rakkauden pedagogiikka rakentuu dialogisista suhteista, joita ylläpidetään päättäväisesti. Tärkein syy, miksi oppilaita pyritään päättäväisesti kohtelemaan rakkaudellisesti on, että suhde oppilaaseen ei katkeaisi. Opettajat tekevät parhaansa, jotta he osaisivat nähdä oppilaan huonon käytöksen yli ja näkisivät, mistä käytös johtuu.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi opas Agape-keskuksen pedagogiikasta. Kyseinen opas on pedagogisen rakkauden käytännön soveltamisen tueksi tarkoitettu työkalu. Opasta tullaan käyttämään uusien opettajien ja ohjaajien orientaation yhteydessä, sekä yhteistyökumppanien ja eri viranomaisten perehdyttämisessä.
Maailman tahdin kasvaessa pehmeät arvot voivat jäädä sellaisten termien kuten tehokkuus ja kehitys, jalkoihin. Lapsen kasvua ei kuitenkaan voi keinotekoisesti nopeuttaa. Nyky-yhteiskunnassa lapsilla on yhä suurempi tarve sille, että heitä kohdataan ja että heistä välitetään aidosti. Pedagoginen rakkaus voisi tarjota ratkaisua tähän. Pedagoginen rakkaus on opettajan työtä helpottava asia, joka tekee työstä mielenkiintoista. Lapsilla on suuri tarve turvallisille kiintymyssuhteille, ja opettaja voi olla lapselle merkittävä kiintymyskohde.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa yksityiskohtaista tietoa Agape-keskuksen toimintatavoista, joten tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen takana oli idea siitä, että opettajat itse parhaiten tietävät, miten tällaista pedagogiikka toteutetaan käytännössä. Tutkimusmetodeina käytettiin toiminnan observointia, haastatteluja ja kyselyä. Tutkimuksen tuloksena löydettiin uusia lähestymistapoja pedagogiseen rakkauteen ja monia käytännönläheisiä menetelmiä, joiden avulla pedagogista rakkautta voidaan toteuttaa koulussa tai päiväkodissa. Löydettiin myös uutta näkökulmaa siihen, miten tärkeää on selkeä ja yksinkertainen johtoajatus, jonka ympärille toiminta rakentuu ja miten rakkaus sopii siihen tehtävään oivallisesti. Tutkimuksessa selvisi myös, että rakkauden pedagogiikka rakentuu dialogisista suhteista, joita ylläpidetään päättäväisesti. Tärkein syy, miksi oppilaita pyritään päättäväisesti kohtelemaan rakkaudellisesti on, että suhde oppilaaseen ei katkeaisi. Opettajat tekevät parhaansa, jotta he osaisivat nähdä oppilaan huonon käytöksen yli ja näkisivät, mistä käytös johtuu.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi opas Agape-keskuksen pedagogiikasta. Kyseinen opas on pedagogisen rakkauden käytännön soveltamisen tueksi tarkoitettu työkalu. Opasta tullaan käyttämään uusien opettajien ja ohjaajien orientaation yhteydessä, sekä yhteistyökumppanien ja eri viranomaisten perehdyttämisessä.