Raskaan kaluston hydraulisen etuvedon hyväksyminen 76 tonnin yhdistelmäajoneuvon vetävänä akselina : Testausmenetelmän suunnittelu
Toppinen, Jori (2019)
Toppinen, Jori
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821412
Tiivistelmä
Raskaan kaluston hydraulinen etuveto on tällä hetkellä liikkeelle lähtöä helpottava lisävaruste, jota on saatavana useaan eri raskaan kaluston merkkiin. Hydraulinen etuveto on erittäin hyödyllinen 6x2 vetotavan yhdistelmäajoneuvon vetoautossa, kun liikutaan liukkaalla kelillä ja sellaisissa tilanteissa, missä vetoakseli on liukkaalla ja etuakseli pitävämmällä pinnalla. Hydraulinen etuveto on kuitenkin toimintasäteeltään rajallinen ja toimii vain noin 30 km/h nopeuteen saakka, mikä hankaloittaa sen hyväksyntää vetäväksi akseliksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella testausmenetelmä, jota hyödyntämällä voidaan todeta hydraulinen etuveto riittäväksi 76 tonnin yhdistelmän vetäväksi akseliksi, kun käytössä on esimerkiksi 6x2 ajoneuvo. Opinnäytetyö on muodoltaan esiselvitys vaadittavista toimenpiteistä sekä myös testausmenetel-män suunnittelu kuului opinnäytetyöhön. Yksi opinnäytetyön haaste oli saada opinnäytetyön taakse tarpeeksi vaikutusvaltaisia yrityksiä, jotta koko opinnäytetyön toteutus oli mahdollista.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriassa mahdollisuuksia hydraulisen etuvedon hyväksymisestä vetävänä akselina. Opinnäytetyössä verrattiin hydraulista etuvetoa perinteiseen monipyörävetoon ja etsittiin niiden haittoja sekä hyötyjä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella testausmenetelmä, jota hyödyntämällä voidaan todeta hydraulinen etuveto riittäväksi 76 tonnin yhdistelmän vetäväksi akseliksi, kun käytössä on esimerkiksi 6x2 ajoneuvo. Opinnäytetyö on muodoltaan esiselvitys vaadittavista toimenpiteistä sekä myös testausmenetel-män suunnittelu kuului opinnäytetyöhön. Yksi opinnäytetyön haaste oli saada opinnäytetyön taakse tarpeeksi vaikutusvaltaisia yrityksiä, jotta koko opinnäytetyön toteutus oli mahdollista.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriassa mahdollisuuksia hydraulisen etuvedon hyväksymisestä vetävänä akselina. Opinnäytetyössä verrattiin hydraulista etuvetoa perinteiseen monipyörävetoon ja etsittiin niiden haittoja sekä hyötyjä.