Digitaalisen nuorisotyön nykytila ja tulevaisuuden näkymät Etelä-Savon työpajatoiminnassa
Ahvenainen, Krista (2019)
Ahvenainen, Krista
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821401
Tiivistelmä
Suomalainen yhteiskunta on suurten rakenteellisten muutosten äärellä ja digitalisaatio on osaltaan yksi näiden muutosten mahdollistajista. Teknologia vaikuttaa ja on läsnä lähes jokaisen kansalaisen arjessa ja erityisesti nuorten arjessa digitaalisuudella on vahva sija, jonka vuoksi digitaalisen nuorisotyön merkitys nuorten ja nuorten aikuisten parissa tehtävässä työssä on olennainen.
Tämä opinnäytetyö tuotti määrällistä tietoa digitaalisen nuorisotyön nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä Etelä-Savon työpajoilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin standardoitua verkkokyselyä hyödyntäen keväällä 2019, jossa digitaalista nuorisotyötä tarkasteltiin välineellisestä, sisällöllisestä sekä toiminnallisesta näkökulmasta. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Etelä-Savon työpajojen valmentautujien parissa työskentelevä henkilöstö ja tutkimuksen tilaajana Digillä duuniin! -hanke.
Tuloksista käy ilmi, että digitaalisuutta hyödynnetään Etelä-Savon työpajojen toiminnassa melko aktiivisesti ja perinteisiä menetelmiä hyödyntäen sekä digitaaliseen nuorisotyöhön suhtaudutaan pääosin myönteisesti. Edellytykset digitaalisen nuorisotyön sisällyttämiseen osaksi työpajojen päivittäisiä toimintoja ovat hyvät ja maaperä tulevaisuuden näkemysten toteuttamiselle on vankka, joskin toimenpiteitä esimerkiksi henkilöstön digitaalisen median ja teknologian hallintataitojen kehittämisen suhteen vastaajien kokemusten mukaan tarvitaan.
Tulevaisuudessa työpajatoiminta koetaan entistä moninaisemmiksi digitaalisen nuorisotyön osalta ja digitaalisen median ja teknologian kehittyessä uudet tavat toteuttaa omaa työnkuvaa nähdään osana työpajojen arkea. Tuloksista on havaittavissa, että valtaosa vastaajista pitää uudenlaisia digitaalisia ympäristöjä, kuten verkkotyöpajoja, tulevaisuuden työmuotona. Henkilöstön taitojen kehittämisen lisäksi myös valmentautujien tavoitteellinen digitaalisen median ja teknologian osaamisen vahvistaminen koetaan tärkeänä toimenpiteenä. The Finnish society is in the middle of big structural changes and the digitalization is one of the enablers of these changes. Technology has effect on everyone’s lives and especially in daily life of the youth. Thus, digital youth work is an important part among the work done with youth.
The objective of this thesis was to produce information about the present state and future outlook of digital youth work at the youth workshops of South-Savo. This thesis examines digital youth work as a tool, content and action. The research questions are the following: How is digital youth work seen at the youth workshops now? What possibilities will digital youth work have at the youth workshops in the future? The material of this thesis was collected in the spring of 2019 utilising a standardised internet survey.
The results show that the utilization of digitalization in youth workshops is quite active and used with traditional methods. The attitude towards digital youth work is quite positive. The preconditions for incorporating digital youth work as part of the day-to-day activities of the workshops are good and the future looks promising although actions are needed, for example, the digital media and technology skills of personnel.
In the future, youth workshop activities will be seen to become more diverse in digital youth work, and as digital media and technology evolve, respondents see that, for example, that could lead to new environments for facing youth. The majority of respondents consider new types of digital environments, such as online workshops, to be one way to do the work in the future. In addition to developing the skills of the staff, the goal-oriented strengthening of digital media and technology skill’s among young people is also seen as an important measure in the future.
Tämä opinnäytetyö tuotti määrällistä tietoa digitaalisen nuorisotyön nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä Etelä-Savon työpajoilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin standardoitua verkkokyselyä hyödyntäen keväällä 2019, jossa digitaalista nuorisotyötä tarkasteltiin välineellisestä, sisällöllisestä sekä toiminnallisesta näkökulmasta. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Etelä-Savon työpajojen valmentautujien parissa työskentelevä henkilöstö ja tutkimuksen tilaajana Digillä duuniin! -hanke.
Tuloksista käy ilmi, että digitaalisuutta hyödynnetään Etelä-Savon työpajojen toiminnassa melko aktiivisesti ja perinteisiä menetelmiä hyödyntäen sekä digitaaliseen nuorisotyöhön suhtaudutaan pääosin myönteisesti. Edellytykset digitaalisen nuorisotyön sisällyttämiseen osaksi työpajojen päivittäisiä toimintoja ovat hyvät ja maaperä tulevaisuuden näkemysten toteuttamiselle on vankka, joskin toimenpiteitä esimerkiksi henkilöstön digitaalisen median ja teknologian hallintataitojen kehittämisen suhteen vastaajien kokemusten mukaan tarvitaan.
Tulevaisuudessa työpajatoiminta koetaan entistä moninaisemmiksi digitaalisen nuorisotyön osalta ja digitaalisen median ja teknologian kehittyessä uudet tavat toteuttaa omaa työnkuvaa nähdään osana työpajojen arkea. Tuloksista on havaittavissa, että valtaosa vastaajista pitää uudenlaisia digitaalisia ympäristöjä, kuten verkkotyöpajoja, tulevaisuuden työmuotona. Henkilöstön taitojen kehittämisen lisäksi myös valmentautujien tavoitteellinen digitaalisen median ja teknologian osaamisen vahvistaminen koetaan tärkeänä toimenpiteenä.
The objective of this thesis was to produce information about the present state and future outlook of digital youth work at the youth workshops of South-Savo. This thesis examines digital youth work as a tool, content and action. The research questions are the following: How is digital youth work seen at the youth workshops now? What possibilities will digital youth work have at the youth workshops in the future? The material of this thesis was collected in the spring of 2019 utilising a standardised internet survey.
The results show that the utilization of digitalization in youth workshops is quite active and used with traditional methods. The attitude towards digital youth work is quite positive. The preconditions for incorporating digital youth work as part of the day-to-day activities of the workshops are good and the future looks promising although actions are needed, for example, the digital media and technology skills of personnel.
In the future, youth workshop activities will be seen to become more diverse in digital youth work, and as digital media and technology evolve, respondents see that, for example, that could lead to new environments for facing youth. The majority of respondents consider new types of digital environments, such as online workshops, to be one way to do the work in the future. In addition to developing the skills of the staff, the goal-oriented strengthening of digital media and technology skill’s among young people is also seen as an important measure in the future.