Att bemöta skilsmässobarn : En kvalitativ undersökning om att som småbarnspedagog bemöta och stödja skilsmässobarn i dagvården
Svarvar, Pia; Deelen, Patricia (2019)
Svarvar, Pia
Deelen, Patricia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, miten päivähoidon pedagogit voivat työssään kohdata ja tukea avioerolapsia. Tavoitteen perusteella olemme laatineet kysymyksiä, jotka käsittelevät sitä, miten pedagogi tietäisi mitä odottaa ja miten käsitellä sitä mitä kohtaamme.
Teoriaosassa käsitellään sitä, miten kriisitilanteessa ja miten vanhempien ero voi vaikuttaa lapseen. Siinä käsitellään myös kiintymyssuhdeteoriaa selvittääkseen miten lapsen suhde molempiin vanhempiin ja pedagogiin muodostuu yhteyden kautta. Kuvailemme myös pedagogin roolia sekä lapsille että vanhemmille avioerotilanteessa sekä menetelmiä, joita voidaan käyttää tukityössä.
Tutkimus on tehty haastattelemalla laadullisesti neljää varhaispedagogia, jotka työskentelevät päivähoidon piirissä. Heillä kaikilla on pitkä kokemus työssään. Tutkimuksen tulos osoitti, että yleinen mielipide on, että kaikki lapset reagoivat yksilöllisesti vanhempien avioeroon. Kaikki haastateltavat painottivat, kuinka tärkeää lapselle on tulla nähdyksi ja kuulluksi ja kuinka tärkeä ja turvallinen paikka päiväkoti on, kun lapsella on vaikeuksia kotona. Tutkimuksessa tuli esiin, ettei erilaisia metodeja juuri avioerolasten kohdalla ole erikseen mietitty. Me koemme tämän olevan asia, jota tulee painottaa päivähoidossa, jotta voimme paremmin tukea lapsia, jotka joutuvat kokemaan vanhempiensa eron
Teoriaosassa käsitellään sitä, miten kriisitilanteessa ja miten vanhempien ero voi vaikuttaa lapseen. Siinä käsitellään myös kiintymyssuhdeteoriaa selvittääkseen miten lapsen suhde molempiin vanhempiin ja pedagogiin muodostuu yhteyden kautta. Kuvailemme myös pedagogin roolia sekä lapsille että vanhemmille avioerotilanteessa sekä menetelmiä, joita voidaan käyttää tukityössä.
Tutkimus on tehty haastattelemalla laadullisesti neljää varhaispedagogia, jotka työskentelevät päivähoidon piirissä. Heillä kaikilla on pitkä kokemus työssään. Tutkimuksen tulos osoitti, että yleinen mielipide on, että kaikki lapset reagoivat yksilöllisesti vanhempien avioeroon. Kaikki haastateltavat painottivat, kuinka tärkeää lapselle on tulla nähdyksi ja kuulluksi ja kuinka tärkeä ja turvallinen paikka päiväkoti on, kun lapsella on vaikeuksia kotona. Tutkimuksessa tuli esiin, ettei erilaisia metodeja juuri avioerolasten kohdalla ole erikseen mietitty. Me koemme tämän olevan asia, jota tulee painottaa päivähoidossa, jotta voimme paremmin tukea lapsia, jotka joutuvat kokemaan vanhempiensa eron